به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، کتاب «رسانههای اجتماعی؛ ابعاد و ظرفیتها» عصر امروز شنبه 10 تيرماه همزمان با برگزاري همایش روز رسانههای اجتماعی در سالن اجتماعات پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماري جهاد دانشگاهي رونمایی شد.
در آيين رونمایی از اين كتاب حسن نمکدوست، علیاصغر محکی، اسماعیل قدیمی، يونس شکرخواه و محمد سلطانیفر از پيشكسوتان علوم ارتباطات و روزنامهنگاري حضور داشتند.
حسین بصیریان جهرمی كه اين كتاب را گردآوري كرده است، در بخشي از اين مراسم گفت: این کتاب از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آماده انتشار شده و از ابتدای شهریورماه به صورت رسمی منتشر خواهد شد.
وي ادامه داد: 10 مقاله تاليفي در اين كتاب آورده شده است كه از آن جمله ميتوان به مقالات پيشينه پيدايش چشماندازي رسانههاي اجتماعي نوشته حميد ضیائیپرور، دگرديسي مفهوم قدرت و نقش پاد قدرت در شبكههاي اجتماعي مجازي نوشته حسین بصیریان، شبكههاي اجتماعي و مشاركت اجتماعي نوشته منصور ساعی و جواد افتاده و تاثير رسانههاي اجتماعي مجازي بر خبرنگاري نوشته امید جهانشاهی اشاره كرد.
وي افزود: هويت كاربران در شبكههاي اجتماعي مجازي: مرز اطمينان و نااطميناني تاليف قدسی بیات و حبيبی فهیم و شبكهنگاري شبكههاي اجتماعي مجازي تاليف ابراهیم اسکندریپور از ديگر مقالات اين كتاب هستند.
بصيريان جهرمي با اشاره به مقالات ترجمه شده كتاب نيز گفت: گونههاي در حال حضور رسانههاي شخصي ترجمه سارا مهدوی، ارتباطات چهره به چهره و الكترونيكي به منظور حفظ شبكههاي اجتماعي ترجمه شاهرخ اسکوئی و عادله فیضی و شكلگيري اجتماعي وب معنايي ترجمه ثریا خزائی از جمله اين مقالات هستند.
وي گفت: حسين افخمي نيز مقدمه مبسوطي را براي اين كتاب نگاشته است.
در پشت جلد این کتاب آمده است: «رسانههای اجتماعی به یکی از گونههای پرمخاطب و جذابِ رسانه در سالهای اخیر تبدیل شدهاند. استقبال فزاینده و پرشتاب کاربران از این رسانهها حتی در میان کاربران ایرانی نیز - به رغم محدودیتهای موجود در فضای مجازی - انکارناپذير است. این رسانهها، هویت فردی، کنش جمعی، شیوههای تولید، عادت مصرف، و روش برگزیدن فرهنگ رسانهای مجازی را در مقایسه با آنچه در دنیای واقعی است، دگرگون کردهاند. میتوان گفت که حتی نمایش خیابانی جنبشهای اجتماعی معاصر در کشورهای عربی و جوامع پیشرفته صنعتی نیز، به نحوی متأثر از پادقدرت نهفته در این رسانههاست.
کتاب پیشرو، در زمره یکی از نخستین کتابهای حوزهی علوم ارتباطات اجتماعی است که با موضوع «رسانههای اجتماعی» در کشور منتشر میشود. این اثر، ماحصل تلاش بنیادی جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران «شبکههای اجتماعی مجازی» است که با هدف آشنا ساختن خوانندگان فارسی زبان با نقش، اهمیت و کارکرد رسانههای اجتماعی، مجموعهای از مقالات مرتبط با این موضوع را در خود جای داده است. کوششهایی از این دست میتواند گامی مؤثر در بسط ادبیات نظری رسانههای اجتماعی و رسانههای جدید بهشمار آید که از این حیث قابلتقدیر است. هرچند درک آثار مطلوب یا کژکارکردهای رسانههای اجتماعی که پرسش مشترک و مورد علاقه کاربران، کارگزاران و پژوهشگران این حوزه است، مطالعات بومی، منطقهای، تطبیقی و جداگانهای را طلب میکند و باید به آن نیز در جای خود اهتمام ورزید.»
پيش از مراسم رونمايي اين كتاب نيز پنل «رسانههاي اجتماعي: تحليل شبكه» برگزار شد.
بهزاد دوران در اين پنل با ارايه مقاله خود با عنوان «رسانههاي اجتماعي: روندهاي اصلي پژوهش» گفت: به تدریج اهمیت رسانههای اجتماعی برای کسب و کارها روشن شده است و به سمت سرمایه گذاری دراین حوزه میروند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دو منفعت اصلی اقتصادی را آگاهی برند و ایجاد یک گفتوگوی مستمر با مشتریان عنوان کرد و گفت: بر اساس این منافع بلافاصله برای کسب و کارها این سوال پیش میآید که چگونه باید تاثیر این سرمایه گذاری را درک کنیم. در بخش کسب و کار مهمترین چالش بازگشت سرمایهگذاری است.
وی چالش دیگر را در حوزه حریم خصوصی مشتریان دانست و گفت: اكنون به شدت رقابت بر سر این وجود دارد که اطلاعاتي که در انواع رسانههای اجتماعی وجود دارد جمعآوری شود و سرمایه اصلی کمپانیهایی که در این حوزه هستند از همین طریق به دست میآید.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران درباره چالشهای حوزه سیاست نيز گفت: رابطه دولتها با رسانههای اجتماعی یک رابطه عشق و نفرت همزمان است؛ یعنی دولتها گاهی به سمت این رسانهها میروند و قصد استفاده از قابلیتهای آن را دارند. دولتها میتوانند از رسانههای اجتماعی برای ارايه بهتر خدماتشان استفاده کنند. در عین حال میتوان از شهروندان درباره موفق بودن یا نبودن بازخورد دریافت کرد. در این زمینه یک تفاوت بنیادین بین بخش خصوصی و دولتی این است که چون بخش دولتی کمتر متکی به مشتری است بیشتر خواهان نمایش خدمات و نشان دادن رضایت کاربران است.
وی با اشاره به بحث فرهنگی در حوزه رسانههای مجازی اظهار كرد: در بحث فرهنگ ایجاد هویت از مولفههای مهم به حساب میآید. اینکه آیا رسانهها میتوانند این گسست فرهنگی را از بین ببرند یا آن را تشدید کنند.
دوران همچنين با اشاره به کارکرد آموزش در رسانههای اجتماعی بر آموزش از طریق گروههای دولتی و گروههای همالان تاکید کرد.
در ادامه برگزاري اين همايش يك روزه نيز پنل «رسانههای اجتماعی: بازاریابی» به كار خود پايان داد.
در این پنل امیر حاتمی و علیرضا سراجی به ارايه مقالهای با عنوان «ارايه مدلی در جهت شناسایی عوامل موثر بر اجرای CRM در رسانههای اجتماعی (SCRM)» پرداختند و مرضیه ابراهیمی و احمدرضا شیخی مقالهای با عنوان «بررسی نقش رسانههای اجتماعی در بازاریابی توریسم» را ارايه كردند.
آخرین پنل همایش روز رسانههای اجتماعی با عنوان «رسانههای اجتماعی: کاربران» نيز دقایقی پیش آغاز شده است.
در این پنل مقالهای با عنوان «شبکهنگاری کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی اینترنتی» از سوی عبدالله گیویان، سیاوش صلواتیان و ابراهیم اسکندری پور ارايه شده است.
در ادامه این پنل، احسان پوری و جعفر شایان نیز به ارايه مقالهای با عنوان «شبکههای اجتماعی مجازی و مدل پردازش ابری» میپردازند.
شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۳
نظر شما