چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
كيفيت و كميت جايزه كتاب سال وامدار كتاب فصل است

علي شجاعي‌صائين، مدير موسسه خانه كتاب در حاشيه برگزاري بيستمين جايزه كتاب فصل که در سنندج برگزار شد، گفت: 950 اثر در 20 دوره برگزاري كتاب فصل از سوي هيأت داوران اين جايزه تاكنون انتخاب شده است. اين گستردگي كتاب فصل به نوعي به كيفيت و كميت كتاب سال هم كمك خواهد كرد.-

شجاعي‌صائين ضمن اشاره به پايان پنج سالگي كتاب فصل به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: ديروز تولد پنج سالگي كتاب فصل و آيين پاياني بيستمين دوره اين جايزه به خوبي انجام شد و به نظر مي‌رسد آن هدفي كه براي راه‌اندازي اين جايزه مد نظر بود تاحد زيادي ميسر شده است.

وي اضافه كرد: براساس آيين‌نامه كتاب سال ما مي‌توانيم آثار محدودي را در سال معرفي كنيم اما آثار فاخر در طول سال بيشتر از اين ميزان توليد مي‌شوند پس عملاً نمي‌توان در جايزه كتاب سال همه آثار را معرفي و از آن‌ها قدردانی کنیم. 

مدير موسسه خانه كتاب توضيح داد: جايزه كتاب فصل اين مسأله را تا حد بسيار زيادي حل كرده است و در طول سال حداقل چهار بار جشن كتابي را هرچند مختصرتر از كتاب سال برگزار مي‌كنيم. در این برنامه‌ها نويسندگان و اصحاب رسانه دور هم جمع می‌شوند و اخبارهایی نيز در اين زمينه به اطلاع هموطنان می‌رسد. 

شجاعي‌صائين ادامه داد: علاوه بر اين‌ كتاب فصل مقدمه‌اي است براي كتاب سال و گردآوري آثار بيشتر و بهتر براي آن جايزه و البته به نوعي هم به داوري كتاب سال كمك مي‌كند اگرچه تفاوت‌هايي در نحوه داوري‌ها و ارزيابي‌ها وجود دارد.

وي افزود: كتاب سال هم از جهت كمي و هم از جهت كيفي وامدار كتاب فصل شده است و فكر مي‌كنم اين دو در مجموع و در كنار هم فضاي مناسبي را براي كتاب و كتابخواني فراهم كرده‌اند، البته همه مشكلات اين حوزه حل نشده است اما اين حركت‌ها به برطرف شدن مسأله مطالعه در كشور كمك بسيار زيادي خواهد كرد.

مدير مؤسسه خانه كتاب در ادامه به برگزاري دوره‌هاي اخير كتاب فصل در شهرستان‌ها هم اشاره كرد و گفت: ما از بيست دوره گذشته برگزاري كتاب فصل دو دوره آن را در شهرستان‌ها برگزار كرده‌ايم كه مي‌خواهيم از سوي صاحب‌نظران و رسانه‌ها برگزاري كتاب فصل در شهرستان‌ها ارزيابي شود. ما خودمان استنباط‌‌مان اين است كه با اين كار كتاب فصل را به جاي جاي كشور مي‌رسانيم و جاهايي كه كمتر به كتاب توجه مي‌شود با ارتباط با اين جايزه انگيزه‌اي براي آن‌ها به‌وجود می‌آيد تا بيشتر به حوزه كتاب و كتابخواني بپردازند.

وي در ادامه گفت: از ديگر مزاياي برگزاري كتاب فصل در استان‌ها اين است كه نويسندگان استاني با نويسندگان پايتخت‌نشين بيشتر ارتباط مي‌گيرند و البته نويسندگان تهراني هم با استان‌هاي دوردست بيشتر خو مي‌گيرند و اين باعث مي‌شود تعاملي برقرار شود تا اين ارتباطات به حوزه كتاب كمك بيشتري بكند.

شجاعي‌صائين افزود: برگزاري كتاب فصل در شهرستان‌ها‌ يك تور فرهنگي به حساب مي‌آيد و به نوعي به تقويت اتحاد ملي نيز كمك مي‌كند. شايد اين برنامه‌ها براي داستان‌نويسان و شاعراني كه دعوت مي‌شوند و به شهرستان‌هاي مختلف مي‌آيند باعث شود كه از آن مناطق الهام بگيرند و مبنايي باشد بر پديد‌آمدن آثار جديدشان.

مدير مؤسسه خانه كتاب در پايان سخنانش گفت: به نظر مي‌رسد كه در مجموع فوايد برگزاري كتاب فصل در شهرستان‌ها به كاستي‌هايش مي‌چربد؛ البته ممكن است چندي روزي از وقت نويسنده‌اي گرفته شود و برايش سخت باشد و همچنين براي ما هم هماهنگي‌ اين كارهاي اجرايي در مقايسه با اجراي دو ساعته در تهران شايد سخت‌تر باشد اما به گمانم  تحمل اين سختي‌ها فواید بسیاری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها