یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
ارايه تصويری كلي از فلسفه اخلاق در كتاب «مرزهای اخلاق»

«مرزهاي اخلاق» عنوان كتابي است كه نويسنده آن ‌كوشيده است با در كنار هم قرار دادن مهم‌ترين مباحث اخلاقي، تصويري كلي از فلسفه اخلاق ارايه دهد. اين اثر به‌تازگي منتشر شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، تاكنون تعاريف مختلفي از فلسفه اخلاق عرضه شده‌ است، ولي هيچ فصل قطعي و مشترك بين اين تعاريف ديده نمي‌شود و ظاهرا نمي‌توان به رسيدن به يك نقطه ثابت ارشميدسي اميدوار بود كه بتوان با اتكا بر آن، ويژگي‌هاي فلسفه اخلاق را بيان كرد. نويسنده اين اثر به همين دليل به جاي تلاش براي عرضه تعريفي جامع و مانع از فلسفه اخلاق، تصاوير متعددي از مهم‌ترين مباحث مطرح‌شده در آن عرضه مي‌كند تا شايد با كنار هم قرار دادن آن تصاوير در ذهن بتوان شمايلي از فلسفه اخلاق و ويژگي‌هاي برجسته آن را در ذهن مجسم كرد.

شيرزاد پيك‌حرفه، درباره ضرورت پرداختن به فلسفه اخلاق در دنياي معاصر در بخشي از اين كتاب مي‌گويد: «به گمان من در روزگار ما كه سرشار از اختلاف‌نظر درباره مسايل اخلاقي است، بايد با آوردن دلايل منسجم و معقول باورها و اعمال خود را توجيه كنيم. فلسفه اخلاق مي‌تواند ما را در انجام اين كار مهم ياري برساند. تفكر مبهم درباره اين مسايل ما را دچار مشكل خواهد كرد و فلسفه اخلاق و تامل ژرف درباره مسايل اخلاقي مي‌تواند راهگشا باشد.»

نويسنده اين اثر در دو بخش كلي مطالب كتابش را سامان داده است. وي در بخش نخست، تبيين، تحليل و نقدي از نظريه‌هاي اخلاقي جديد درباره ميزان مطالبه اخلاق ارايه كرده است و در بخش ديگر، تلاش مي‌كند دفاعي قراردادگرايانه از اخلاق اعتدال‌گرا ارايه دهد.

چاپ نخست كتاب «مرزهاي اخلاق» با شمارگان 1000 نسخه، در 184 صفحه و به بهاي 5000 تومان از سوي نشر ني منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها