پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۵
صفحه امروز؛ 26 آوریل

تقویم ادبیات امروز یادآور نام بزرگانی چون ویسنته الکساندره، بیورنسترنه بیورنسن، برنارد مالامود، موریس وست و آگوستو رائو باستوس است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خورشید زندگی این ستاره های درخشان ادبیات، در چنین روزی طلوع یا غروب کرده است. 

ویسنته الکساندره
ویسنته الکساندره، شاعر و سخنور اسپانیایی در چنین روزی در سال 1898 در سویل دیده به جهان گشود. وی در دانشگاه مادرید و دانش سرای عالی بازرگانی تحصیل کرد و پس از مدت کوتاهی از کارمندی دولت کناره گرفت و از سال 1925 بی وقفه شعر سرود. نخستین مجموعه شعر وی با نام «قضا» در سال 1928 منتشر شد و دومین مجموعه اش با نام «نابودی یا عشق» جایزه ملی ادبیات را دریافت کرد. الکساندره از سال 1949 به عضویت فرهنگستان اسپانیا در آمد و تا زمان دریافت جایزه نوبل در سال 1977 حدود 200 جلد از آثارش منتشر شده بود. «هوس زمین» و «اشعار مصرف» از دیگر آثار اوست. وی سال 1984 در مادرید درگذشت.

بیورنسترنه بیورنسن
بیورنسترنه بیورنسن، نویسنده نروژی در چنین روزی در سال 1910 دیده از جهان فروبست. وی دسامبر 1832 به دنیا آمده بود. «پسر شاد» و «دختران ماهیگیر» از جمله آثار وی هستند اما آن چه باعث شهرت وی در عالم ادبیات شد مجموعه داستان های روستایی اش است. وی توانست در سال 1903 جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کند.

برنارد مالامود
برنارد مالامود نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1914 در بروکلین به دنیا آمد. او 8 رمان و 65 داستان کوتاه نوشت و در سال 1997 داستان هایش را در یک مجموعه 629 صفحه ای به چاپ رساند. وی در طول ۳۷ سال زندگی هنری خود، دو بار برنده جایزه ملی آمریکا شد و جوایز متعدد دیگری از جمله جایزه پولیتزر و مدال طلایی را برای یک عمر دستاورد هنری از سوی آکادمی ملی هنر و ادبیات دریافت کرد.
آثار وی شامل «داستان های کوتاه برنارد مالامود» و چند رمان از جمله «طبیعی» و «کارساز» است. رمان وی با عنوان «دلال» که در سال 1966 منتشر شد توانست جایزه پولیتزر و جایزه ملی کتاب آمریکا را به خود اختصاص دهد. پس از درگذشت این نویسنده جایزه قلم برنارد مالامود به نام او راه‌اندازي شد که به وسيله بنياد قلم فاكنر در واشنگتن اداره مي‌شود.

موریس وست
موریس وست رمان نویس و نمایشنامه نویس استرالیایی در چنین روزی در سال 1916 دیده به جهان گشود. وی در سال 1937 از دانشگاه ملبورن فارغ التحصیل شد. او برای رمان های «وکیل شیطان» که در سال 1959 منتشر شد و «کفش های ماهیگیر» بسیار شهرت پیدا کرد. آثار وی به 27 زبان ترجمه شده و بیش از 60 میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رسیده است. وی خالق پرفروش‏ترین آثار ادبی از قبیل‏ رمان های «کودکان خورشید» و «عشق آقای سفیر» است. موریس وست اکتبر 1999 هنگام نگارش‏ آخرین اثر ادبی اش به نام «آخرین‏ اعتراف» درگذشت.

آگوستو رائو باستوس
آگوستو رائو باستوس، نويسنده‌ پاراگوئه‌اي‌ در چنین روزی از سال 2005 در 88‌ سالگي‌ درگذشت. او ‏در سال 1917 در پاراگوئه‌ يكي‌ از فقيرترين‌ كشورهاي‌ آمريكاي‌ جنوبي‌ به‌ دنيا آمد و در آن‌ كشور بزرگ‌ ‏شد. رائو باستوس‌ در نوجواني‌ در جنگ‌هاي‌ چاكو كه‌ بين‌ بوليوي‌ و پاراگوئه‌ درگرفت‌ شركت‌ ‏داشت. او روزنامه‌نگار فعالي‌ بود و مثل‌ بسياري‌ از هم نسلان‌ خود، كار را با شعر و ‏روزنامه‌نگاري‌ آغاز كرد و مدتي‌ هم‌ به‌ فيلمنامه‌نويسي‌ مشغول‌ شد. رائو باستوس‌ از سال‌ ‏‏1947 تا همين‌ چند سال‌ قبل‌ در بوئنس‌ آيرس‌ به‌ حالت‌ تبعيد به‌ سر مي‌برد. معروف‌ترين‌ ‏كتاب‌هاي‌ او «پسر انسان» و «من‌ معظم» نام‌ دارد كه‌ به‌ استبداد نظاميان‌ و نبرد طبقه‌ ‏حاكم‌ با زحمت‌كشان‌ مي‌پردازد. او برنده‌ جايزه‌ سروانتس‌ و نشان‌ ملي‌ كوباست‌ و يكي‌ از ‏شاعر‌ترين‌ نويسندگان‌ سبک رئاليسم‌ جادويي‌ است. مجموعه‌ داستان‌ «صاعقه‌ در دشت»‌ از آثار ‏برگزيده‌ اوست.‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها