دوشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
«از دیر و دور و اکنون» منتشر شد

«از دیر و دور و اکنون» عنوان کتابی درباره فرهاد عابدینی و از منظر نقد و نظر و گفت‌وگو است. این اثر به تازگی و از سوی نشر امرود راهی بازار کتاب شده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «از دیر و دور و اکنون» بخش‌های «گفت‌و‌گو»،«نقد و نظر»،«عکس» و «نمایه اعلام» را شامل می‌شود. 

عابدینی خود یادداشتی بر ابتدای این کتاب نوشته که آن‌ را «به جای مقدمه» نامیده و در این یادداشت آورده است: «اگرچه به تفنن و شرکت در مسابقه، نخستین غزلم به سال 1339 در مجله جوانان آن روزگار چاپ شد، اما بیش از نیم قرن از آن تاریخ می‌گذرد. نیم قرنی که نه با شتاب، بل، آهسته، آهسته در عرصه پهناور شعر ایران و شعر امروز قدم زده‌ام و جای پایم در لحظه، لحظه‌های زندگی و سرزمینم پیداست.»

وی در بخش دیگر این یادداشت نوشته است: «پیداست در این سال‌های دور و دراز، نشست و برخاستم با بیشتر شاعران و نویسندگان مطرح روز و آثار آنان بوده است و همین همنشینی‌ها باعث رشد و تعالی شعرهایم بوده‌اند.»

عابدینی در ادامه آورده است: «بخشی از شعرهایم به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی، چینی، ارمنی و ترکی ترجمه و افزون بر ایران در آن سوی مرزها هم به چاپ رسیده‌اند. در طول این سال‌ها نیز گفت‌و‌گوهای رادیویی و مطبوعاتی با من انجام و نقد و نظرهایی بر سروده‌های من نوشته شده است.»

کتاب «از دیر و دور و اکنون» در حقیقت دربرگیرنده همین نقدها و نظرها ارایه شده درباره آثار عابدینی و گفت‌و‌گوهای انجام شده با اوست.

به‌طور کلی 14 گفت‌و‌گوی مطبوعاتی و رادیویی انجام شده با عابدینی در این کتاب آمده است. «شاعر گلایه‌های کوچک و بخشش‌های بزرگ»، «نیما، شاعر شاعرها»، «شعر معما نیست!»، «فریاد به سوی روشنایی»، «آشتی‌کنان با شعر مدرن»، «گفت‌و‌گو با ادبیات»، «رسانه‌های همگانی در فرود شعر مقصرند» عنوان برخی از این گفت‌وگوها هستند.

این گفت‌وگوها را افرادی چون پونه ندایی، مهری شاه‌حسینی، ندا انتظامی، یوسف داوودی، رضا قنبری، غلامحسین سالمی و محمدرضا اسدزاده انجام داده اند.

«لحظه‌های بی‌تابی»، «چهل تاقه‌ ابریشم»، «گذر از بادهای پریشان!»، «تعبیر شتابزده زندگی»، «صدای سبز بلوط»، «فرهاد عابدینی شاعر و گروه شعر معاصر»، «نقدی بر مجموعه شعر پژواک سرودن»، «ربع قرن سرایش» و «سرآغاز کتاب آوردگاه» عنوان برخی از نقدها و نظرهایی هستند که در بخش دوم کتاب ارایه شده است.

رضا قنبری، سیروس نیرو، کامیار عابدی، فرامز سلیمانی، محمود معتقدی، عبدالعلی دستغیب، علیرضا صدفی و بنفشه حجازی برخی از نویسندگان این نقدها و نظرها هستند.

در بخش «عکس» نیز عکس‌هایی از گروه ادبی «شعر معاصر» دیده می‌شود.

فرهاد عابدینی، شاعر و منتقد ادبی، متولد 1321، از شاعرانی است، که در اوایل دهه 40 سرودن شعر را آغاز کرد.

او علاوه بر سرایش شعر در نقد و تحلیل ادبی نیز دستی دارد و آثاری در زمینه تفسیر و تحلیل شعر و شاعران معاصر منتشر کرده است. عناصری مانند انزوا و تنهایی در آثار وی هم‌سو با اضطراب‌های دهه 40 و 50 است. همچنین نزدیکی و قرابت شعر او با شعر مهدی اخوان‌ثالث و نادر نادرپور مشهود است.

گروه ادبی «شعر معاصر» از نیمه نخست دهه 70 با گرایش‌های متفاوت نوگرایان و سنت‌گرایان به همت فرهاد عابدینی به صورت مرتب برگزار می‌شود.

«کوچ پرنده‌ها»، «آوردگاه»، «صدای سبز بلوط»، «چهل تاقه ابریشم»، «باران خاطره»، «پل عبور من»، «پژواک سرودن»، «لحظه‌های بی‌تابی» و «رد آبی» از جمله آثار منتشر شده عابدینی هستند.

کتاب «از دیر و دور و اکنون» (درباره فرهاد عابدینی، نقد، نظر، گفت‌و‌گو) در 224 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت هفت هزار تومان از سوی نشر امرود منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط