یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸
جدیدترین دفتر شعر رسول یونان منتشر شد

«مواظب باش! مورچه‌ها می‌آیند» عنوان جدیدترین مجموعه شعر منتشر شده رسول یونان از سوی نشر امرود است. این دفتر دربرگیرنده شعرهای سپیدی است، که اغلب به صورت کوتاه سروده شده‌اند. شاعر این مجموعه را ادامه زندگی خود می‌داند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به تازگی مجموعه شعر «مواظب باش! مورچه‌ها می‌آیند» در 108 صفحه، از سوی نشر امرود راهی بازار کتاب شده است.

این مجموعه 6 بخش با عنوان‌های «خوابی از ماهی و کشتی و ستاره»، «راهی برای بازگشت به خانه»، «دنیا در آینه جیبی»، «شب‌های توکیو»، «هفت ادراک از افتادن یک ساعت دیواری» و «کشتی‌هایی که در خاک غرق شدند» را شامل می‌شود.

به‌طور کلی 86 قطعه شعر در این مجموعه آمده است. دفتر نخست 20، دفتر دوم 10، دفتر سوم 16، دفتر چهارم 19، دفتر پنجم، هفت و دفتر ششم 14 قطعه شعر را در برمی‌گیرد.

«سکوت»، «خانه‌هایی در باد»، «در آخرین عکس‌ها»، «دنیا بی‌تو»، «عصر پاییزی»، «از دریاها و اسب‌ها»، «بازگشت»، «اندوه»، «گاه شعر»، لیک شب دیگر»، «عینک آفتابی»، «اکتبر»، «ایجاز»، «برگ»، «هوای تاریک»، «شرایط سخت»، «خیانت» و «شعری در حاشیه یک رودخانه منجمد» عنوان برخی از شعرهای این کتاب هستند.

شعرهای این مجموعه اغلب پیرامون موضوعات عاطفی، اجتماعی و مسایل و دغدغه‌های زندگی سروده شده‌اند.

یونان در گفت‌و‌گو با «ایبنا» درباره این مجموعه شعر گفت: شعرهای این مجموعه طی سه یا چهار سال اخیر سروده شده‌اند و به نوعی ادامه من، زندگی‌ام و شعرهای پیشینم به حساب می‌آیند.

وی درباره تقسیم‌بندی شعرهای کتاب در 6 فصل توضیح داد: این تقسیم‌بندی در تمامی مجموعه‌های شعری من دیده می‌شود و براساس محتوا یا رنگ کلی حاکم بر محتوای شعرها صورت می‌گیرد.

این شاعر در پایان اظهار کرد: از آن‌جا که این شعرها ادامه روند شعرهای قبلی من به حساب می‌آیند، بی‌شک تجربه‌های جدید زندگی‌ام به شکل تجربه‌های جدید شعری خودش را در این آثار نشان می‌دهد. البته احساس می‌کنم چنین تجربه‌های جدیدی در شعرهای این دفتر دیده می‌شود.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «نان و نور و آزادی»:
«نان را
با دست‌هایت تعریف می‌کنی
آزادی را
با گیسوان رهایت در باد
وقتی از کوچه‌های شب می‌گذری
از روزن درها
نور به داخل خانه‌ها می‌تابد
هرکجا که تو باشی
سرزمین من آن‌جاست!»

نمونه شعر دیگری از این مجموعه با عنوان «عینک آفتابی» که در پشت جلد کتاب نیز آمده است:
«شجاعت نمی‌خواهد
کمی دانایی لازم است
آنقدرها هم سخت نیست
برداشتن عینک
از چشم‌های آدم مرده!»

رسول یونان متولد 1348 است. گزیده‌ای از دو دفتر شعر او با عنوان «رودی که از تابلوهای نقاشی می‌گذشت» توسط واهه آرمن به زبان ارمنی ترجمه شده و در تهران به چاپ رسیده است.

«روز بخیر محبوب من» عنوان نخستین مجموعه شعر اوست که در سال 1377 به چاپ رسید.

«کلبه‌ای در مزرعه برفی» (مجموعه داستان)، «روزهای چوبی» (ترجمه/ گزینه شعر جهان)، «گندمزار دور» (مجموعه نمایش‌نامه)، «کنسرت در جهنم» (مجموعه شعر)، «بنرجی چرا خودکشی کرد؟» (ترجمه/ رمان – شعر از ناظم حکمت)، «یک کاسه عسل» ( ترجمه/ گزینه شعر ناظم حکمت)، «فرشته‌ها» ( مجموعه داستان‌های مینی مال)، «تلگرافی که شبانه رسید» ( ترجمه/ گزینه شعر ناظم حکمت) و «بوی خوش تو» (ترجمه/ گزینه شعر آذربایجان) از جمله آثار منتشر شده یونان هستند.

«من یک پسر بد بودم» (مجموعه شعر)، «تخم مرغی برای پیشانی مرد شماره سه» (نمایش‌نامه)، «سنجابی بر لبه ماه» (نمایش‌نامه)، «یک بعد از ظهر ابدی» (نمایش‌نامه)، «خیلی نگرانیم شما، لیلا را ندیدید» (رمان)، «جاماکا» (مجموعه شعرهای ترکی)، «پایین آوردن پیانو از پله‌های یک هتل یخی» (مجموعه شعر) دیگر آثار منتشر شده یونان هستند. 

به زودی مجموعه مینی‌مال‌های جدید یونان در کتابی با عنوان «به خشکی شانس» از سوی نشر مشکی منتشر می‌شود.

مجموعه شعر «مواظب باش! مورچه‌ها می‌آیند» در 108 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت سه هزار تومان از سوی نشر امرود منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط