دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
فرانزن: نويسنده جدي وقتش را به مهمل‌نويسي نمي‌گذراند

پس از حمله جاناتان فرانزن به فناوري كتاب ديجيتال اكنون نوبت به شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي رسيد تا خشم فرانزن را به طور ناگفتني برانگيزد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از اكسپرس فرانسه، جاناتان فرانزن نويسنده 52 ساله كم‌كار و گزيده‌كار آمريكايي كه 10 سال پيش با رمان «تصحيحات» و دو سال پيش با رمان «آزادي» ميليون‌ها خواننده را از سراسر جهان به خود جذب كرد و همزمان از سوي مجله تايم نويسنده بزرگ آمريكايي سال 2010 لقب گرفت، شبكه اجتماعي توييتر را «به طور ناگفتني خشم‌برانگيز» عنوان مي‌‌كند.

اين شبكه يكي ديگر از شاخص‌هاي اصلي دنياي نوشتار ديجيتال است كه براي تبادل آرا و نظرات و انتشار متن‌هاي بسيار كوتاه به‌وجود آمده اما از نظر فرانزن به طور عمده جايي براي پراكنده‌گويي و مهمل‌نويسي است.

فرانزن در كنفرانسي در نيواورلئان آمريكا مي‌گويد: توييتر همه آن چيزهايي را عرضه مي‌كند كه من خودم را از انجام آن‌ها دور نگه مي‌دارم... خيلي سخت است بتوان تنها در 140 كاراكتر رويدادي را بازسازي يا فكري را تشريح كرد... به اين مي‌ماند كه كافكا تصميم مي‌گرفت در نقش كاراكتر اصلي رمان مسخ در تلويزيون بازي مي‌كرد... يا رماني بدون حرف پ نوشته شود. اين دقيقا همان رسانه‌ غيرمسوول است.

همچنين فرانزن با ادامه انتقاداتش از شبكه‌هاي اجتماعي خوانندگان و نويسندگان جدي و واقعي را كساني مي‌داند كه وقتشان را به سخن‌چيني و حرف‌هاي باري به هر جهت تلف نمي‌كنند.

در مقابل نيز سخنراني فرانزن واكنش گسترده‌اي از سوي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي به راه انداخته كه اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي را جايگاهي سهل‌الوصول حداقل براي ارتباط خوانندگان و نويسندگان جدي با يكديگر قلمداد مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها