شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
نود سال از تولد پدر ادبيات كودك و نوجوان ايران گذشت

نود سال پيش در روز 27 اسفندماه تولد مهدي آذريزدي، پدر ادبيات كودك و نوجوان ايران چشم به جهان گشود.

ايبنا نوجوان: نود سال قبل در روز 27 اسفندماه در خانواده‌ي آذريزدي پسري به دنيا آمد كه بعدها پدر ادبيات كودك و نوجوان ايران نام گرفت. 

زادگاه مهدي محله‌ي خرمشاه از محله‌هاي حومه‌ي یزد بود. نسل گذشته‌ي خانواده‌اش از زرتشتياني بودند كه اسلام را برگزيده بودند. مهدي از رفتن به مدرسه محروم ماند اما خواندن و نوشتن را در خانه و از پدر ياد گرفت و شيفته‌ي كتاب شد.

علاقه‌ي بيش از حد آذريزدي به كتاب او را به سمت كار در كتاب‌فروشي‌هاي يزد كشاند. سال 1322 مهدي به تهران آمد و ابتدا در يك كتاب‌فروشي و بعدها در چاپخانه‌اي مشغول به كار شد.

سال ۱۳۳۶ ، زماني بود كه مهدي آذريزدي به دليل كمبود كتاب‌هاي مناسب براي كودكان تصميم گرفت براي بچه‌ها داستان بنويسد يا داستان‌هاي قديمي ادبيات ايران را به زبان ساده و روان بازنويسي كند.

مجموعه‌ي «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، مجموعه‌ي «قصه‌های تازه از كتاب‌های كهن»، ترجمه‌ «گربه‌ي ناقلا»، حكایت منظوم «شعر قند و عسل» و دو كتاب آموزشی «خودآموز عكاسی و خودآموز شطرنج»، «قصه‌هاى كلیله و دمنه»، «قصه‌هاى مرزبان‌نامه»، «سندبادنامه و قابوسنامه» «قصه‌هاى مثنوى مولوى»، «قصه‌هاى قرآن»، «قصه‌هاى شیخ عطار»، «قصه‌هاى گلستان و ملستان»، «قصه‌هاى چهارده معصوم» از جمله آثار آذريزدي است.

مهدي آذريزدي در روز 18 تير سال 1388 در اثر عفونت ريه درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها