جمعه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴
بناهاي ديدني و تاريخي شهرهاي ايران در «ايرانگردي»

كتاب «ايرانگردي» دربردارنده مطالبي منسجم، دسته‌بندي شده و راهنما درباره استان‌هاي ايران و شهرهاي تابع هر استان است. در اين كتاب محل‌هاي ديدني و بناهاي تاريخي شهرها با تصاوير ديدني گردآوري شده است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، شمار كتاب‌هايي كه در زمينه گردشگري منتشر شده‌اند، البته متناسب با گستره ميراث فرهنگي و جاذبه‌هاي گردشگري ايران نيست. با اين همه تلاش‌هايي كه در اين باره انجام شده، در خور توجه است و مي‌تواند بستر مناسبي براي تهيه و نگارش كتاب‌هاي بيشتر را فراهم كند.

در سلسله خبرهايي كه به مناسبت نوروز 1391 در «ايبنا» منتشر مي‌شود، برشمردن و يادآوري بخشي از كتاب‌هايي كه براي نخستين‌بار منتشر شده‌ و نمايانگر دستاوردهاي تاليفي نويسندگان و پژوهندگان ميراث فرهنگي و حوزه گردشگري است، مورد توجه قرار مي‌گيرد. هر چند ممكن است كتاب‌هاي ديگري هم منتشر شده باشند كه در اين فهرست اشاره‌وار، نيامده‌ باشد. با اين همه سعي شده است تا به مهمترين تحقيقات اين حوزه اشاره شود.

در كتاب «ايرانگردي»، ابتدا نوشته مختصري در معرفي استان مورد نظر آمده است، آنگاه نقشه راهنماي واحدهاي تقسيماتي هر استان و نقشه مركز استان چاپ شده است، سپس مكان‌هاي ديدني و بناهاي تاريخي شهرهاي استان آورده شده است. به همه اين‌ها بايد عكس‌هاي ديدني كتاب را اضافه كرد.

در آغاز كتاب «ايرانگردي»، آگاهي‌هاي مختصري درباره ايران، مساحت، درياها و درياچه‌ها، استان‌ها، آب و هوا، وجه تسميه نام ايران، اشاره‌اي گذرا به تاريخ ايران و رويدادهاي ساليان اخير كه به پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در 22 بهمن 1357 انجاميد، آمده است تا نمايي كلي از موقعيت سرزمين ايران به‌دست داده شده باشد؛ ضمن آن كه همه آن مطالب مدخلي براي ورود به بخش‌هاي ديگر كتابند. 

تصوير نقشه خليج فارس كه در سال 1699 ميلادي چاپ شده است و سند تاريخي ديگري كه بر درستي نام «خليج فارس» تاكيد دارد، همراه تصويري از كتيبه داريوش بزرگ بر ديوار جنوبي كاخ او در پارسه، در پايان نوشتار كوتاه معرفي ايران، آورده شده است.

پس از آن، معرفي استان‌هاي ايران، به ترتيب حروف الفبايي درج شده است. اين معرفي‌ها شامل مختصري درباره موقعيت جغرافيايي و پيشينه تاريخي هر استان و نقشه كشوري و مراكز استان است. در ادامه، درباره شهرستان‌هاي تابع آگاهي‌هاي جامع و متناسب با حوزه گردشگري، فهرست‌وار آمده است. اين اطلاعات دربردارنده شمار جمعيت، نام مركز، فاصله هر شهرستان با مركز استان و مكان‌هاي تاريخي، مذهبي و گردشگري آن است.

تصويرهايي نيز ضميمه معرفي شهرها شده‌ و افزون بر اين‌ مطالبي درباره جاذبه‌هاي اجتماعي استان‌ها آمده است. اين مطالب، آگاهي‌هايي درباره مراسم و آيين‌ها، موسيقي و غذاهاي سنتي مردم استان و ... به‌دست مي‌دهد. بر همه اين‌ها بايد اطلاعات كوتاه اما ضروري را ياد كرد كه درباره ميانگين هواي استان در ماه‌هاي گرم و سرد و نيز ميزان بارش ساليانه مراكز استان‌هاست.

كتاب «ايرانگردي» را انتشارات «كامل» با شمارگان 3 هزار نسخه و با بهاي 48500 تومان در قطع رحلي چاپ و منتشر كرده است. مديريت طرح كتاب «ايرانگردي» را مژگان سبزيان، مشاور عالي آن را بابك آجيليان و ويراستاري اثر را الهام سلماني فروغي بر عهده داشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها