یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
سومین جلسه «متن‌خوانی شاهنامه» برگزار می‌شود

سومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» با سخنرانی ضیاء‌الدین هاجری، دوشنبه (۱۰ بهمن) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود. نگاه آموزشی و تربیتی فردوسی موضوع سخنرانی این جلسه است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری بنیاد فردوسی به مناسبت ثبت هزاره شاهنامه در یونسکو و آغاز هزاره دوم شاهنامه، نخستین دوره نشست‌های تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» را از ۲۶ دی و به صورت هفتگی در تالار اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آغاز کرده است.

یاسر موحدفرد، دبیر بنیاد فردوسی درباره موضوع این جلسه به «ایبنا» گفت: در این جلسه و در ادامه بحث‌های «متن‌خوانی شاهنامه»، هاجری پیرامون نگاه آموزشی و تربیتی حکیم ابوالقاسم فردوسی در «شاهنامه» به ایراد سخنرانی می‌پردازد. این نشست با عنوان «شاهنامه، شاهنامه نیست؛ شاهنامه، شاه‌نامه است» برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این نوع نگاه در جای جای داستان‌های شاهنامه بیان شده است و باتوجه به این‌که هاجری تحصیلاتش را در رشته دکترای علوم تربیتی ادامه داده است، به صورت علمی مباحث این موضوع بررسی خواهد شد.

موحدفرد از حضور استادان و شاهنامه‌پژوهان در کنار مرشدان زورخانه‌ای و پهلوانان در این جلسات خبر داد و گفت: در این جلسه علیرضا سلیمانی و رضا سوخته‌سرایی از کشتی‌گیران و پهلوانان و مرشد عین‌الله حضور دارند. 

وی در پایان افزود: در نظر داریم پس از اتمام این سلسله جلسات تخصصی گواهی پایان دوره به شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها ارایه شود.

ضیاء‌الدین هاجری، عضو هیات امنای بنیاد فردوسی و رییس انجمن پالایش زبان فارسی است. از جمله آثار او می‌توان «زندگی‌نامه و نقدی بر آثار موریس مترلینگ»، «زندگی‌نامه و نقدی بر آثار آلبرت کامو»، «آن‌چه یک معلن باید بداند»، «تمبر، جام جهان‌ نما»، «مرغک برناکی»(برای کودکان)، «فرهنگ ساختاری واژگان زبان فارسی»، «فرهنگ بندهای زبان فارسی» و «فرهنگ ۲۰ هزار» را نام برد.

حضور در این نشست‌های علمی- آموزشی برای تمامی پژوهشگران و علاقه‌مندان ادب فارسی آزاد است.

نخستین نشست تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» با سخنرانی عزیزالله جوینی، شاهنامه‌پژوه و عضو هیات امنای بنیاد فردوسی پیرامون موضوع بررسی نسخه‌های مطرح شاهنامه به ویژه نسخه فلورانس، لنینگراد و چاپ مسکو برگزار شد.

در دومین جلسه نیز قدمعلی سرامی پیرامون ویژگی‌ها و مشخصات انسا‌ن‌مدارانه در «شاهنامه» سخن گفت و از پهلوانان و حکمرانان ایران‌زمین در شاهنامه و ارزش پهلوانی و خردمندی یاد کرد.

سومین جلسه تخصصی «متن‌خوانی شاهنامه» با حضور ضیاء‌الدین هاجری دوشنبه (۱۰بهمن) از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان ولیعصر (عج)، پل امیربهادر، خیابان سرگرد بشیری، شماره هفت برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط