چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰
يار مهربان «چهل‌خانه» را همراهي ‌مي‌كند

طرح و جشنواره «چهل‌خانه»در حال گذراندن مراحل نام‌نويسي است. برگزاركنندگان اين جشنواره اعلام كرده‌اند كه كتاب‌هاي اين جشنواره، بهار سال آينده در اختيار شهروندان قرار داده خواهند شد.-

بختيار غلامي، مدير آفرينش و اجراي فرهنگسراي تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با اعلام اين خبر اظهار كرد: اين كتاب‌ها كه با نظارت گروه مطالعاتي دكتر «نادر منصور كيايي» تاليف مي‌شوند، ‌اكنون در مرحله تنظيم محتوا قرار دارند.

مدير آفرينش و اجراي فرهنگسراي تهران كه دبيرخانه اين طرح را برعهده دارد، با بيان اين‌كه «چهل‌خانه» برگرفته از حديثي از رسول اكرم(ص) مبني بر «هر چهل‌خانه از هر چهار طرف، همسايه محسوب مي‌شود» است، گفت: اين طرح با هدف ترويج و تثبيت آيين همسايگي بر اساس آموزه‌هاي ديني و ملي، به كوشش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي‌شود و ماهيتي فرهنگي، ترويجي و آموزشي دارد.

وي افزود: در طرح چهل‌خانه كه مطالعات آن از تابستان سال جاري آغاز شده است، با توزيع مستمر و هدفمند اقلام و محصولات فرهنگي در مجتمع‌هاي مسکوني و برگزاري مسابقه‌هاي فرهنگي براي همياران و مديران مجتمع‌هاي مسکوني در مجتمع‌هاي 100 واحدي و بالاتر، به ترويج فرهنگ آپارتمان‌نشيني بر اساس اخلاق و اصول اسلامي و ايراني مي‌پردازيم.

غلامي با اشاره به اين‌که جلسات توجيهي اجراي طرح با نمايندگان فرهنگسراهاي تهران برگزار شده است، افزود: تنها در منطقه 22 تهران 21 مجتمع 100 واحدي و بيشتر وجود دارد که بيش از 13 هزار واحد را شامل مي‌شود و تاکنون 350 بلوك شناسايي شده‌اند.

مدير آفرينش و اجراي فرهنگسراي تهران در تشريح برنامه‌هاي جشنواره چهل‌خانه گفت: جشنواره فرهنگي اين طرح كه با شعار «همسايه، ما سايه هم هستيم. همسايه، بيا سايه هم باشيم» در منطقه 22 تهران کليد خورده، در تمامي مناطق تهران اجرا مي‌شود و در آن به توزيع بروشورهاي نظرسنجي درباره آيين همسايگي، تجليل از مجتمع‌هاي مسکوني برگزيده، برپايي نمايشگاه آثار و توليدات مجتمع‌هاي مسکوني، راه‌اندازي وب‌سايت اطلاع‌رساني و آموزشي «چهل‌خانه»، برگزاري مسابقات فرهنگي «چهل‌خانه»، تشکيل بانک اطلاعات مجتمع‌هاي مسکوني براي ارايه خدمات فرهنگي و تشکيل بانک اطلاعات مديران مجتمع‌هاي مسکوني مي‌پردازيم.

غلامي مجموعه کتابچه‌هاي همسايگي شش جلدي را از مهم‌ترين محصولات فرهنگي برشمرد كه در طول اجراي اين طرح ميان آپارتمان‌نشين‌ها توزيع مي‌شود. وي در‌باره محتواي اين كتابچه‌ها گفت: جلد نخست مجموعه کتابچه‌هاي همسايگي با طرح پرسش و بيان مثال‌ها و مصداق‌هاي روشن، به تبيين مفاهيم «همسايه و همسايگي، حقوق همسايه، سفارش‌هاي ديني درباره همسايگي، قوانين آپارتمان نشيني، بايدها و نبايد‌هاي زندگي همسايگي، تربيت فرزندان براي زندگي آپارتمان‌نشيني و مهارت‌هاي زندگي در آپارتمان‌ها و مجتمع‌هاي مسکوني» پرداخته است.

وي ادامه‌داد: در كتابچه دوم به نحوه تعامل و شيوه‌هاي ايجاد ارتباط‌ خوب با همسايگان، کتابچه سوم با تاکيد بر اين‌كه «چهارديواري اختياري نيست» به راهکارهاي پيشگيري از دعواهاي همسايگي و چگونگي زندگي آرام و بدون چالش در مجتمع‌هاي مسکوني اشاره شده و بر نقش مهم مدير آپارتمان تاكيد شده است. کتاب چهارم به شيوه‌هاي نحوه کمک به همسايه‌ها و نيز مشارکت در بهبود زندگي همسايگي و رفع مشکلات همسايه‌ها اشاره و کتابچه پنجم نيز ضرورت‌ها و لوازم، مهارت‌ها و اصول اداره بهينه مجتمع‌هاي مسکوني را مطرح کرده است. در کتابچه ششم نيز تمرين‌هايي براي اجراي آموزش‌هاي پنج کتابچه قبلي ارايه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط