چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۰
ماندگاري شاعران درگرو پيوند با حماسه‌هاي مردمي است

رييس حوزه هنري در نشست شعرخواني «بصيرت حضور» گفت: انتظار اين بود كه هنرمندان و شاعران براي حماسه 9 دي شروع به سرودن اشعار كنند و خوش بدرخشند. اگر هنرمندان خود را از مردم جدا بدانند نگاه و تحليل‌شان براي مردم ناآشناست و به دست خود به فراموشي سپرده مي‌شوند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست شعرخواني «بصيرت حضور» به مناسبت سالگرد حماسه 9 دي، عصر امروز (7 دي‌ماه 1390) با حضور جمعي از شاعران همچون علي داوودي، ميلاد عرفان‌پور، حجت‌الاسلام جواد محمدزماني و محسن مومني، رييس حوزه هنري در تالار مهر برگزار شد.

در اين تالار، تابلوهايي از تصاوير حماسه 9 دي با طنين صداي شاعران حال و هواي راهپيمايي مردم در آن روز را زنده كرد. 

سروده ميلاد عرفان‌پور چنين بود: به دست غیر مبادا امیدواری ما/ نیامده‌ست به جز ما کسی به یاری ما/ به رنج راه بیامیز تا بیاموزی/ به خط آبله اسرار پایداری ما/ به دوش نعش جوان برده‌ایم و در تشییع/ ندیده است کسی اشک سوگواری ما/ به سربلندی سرویم و استواری کوه/ به رودهای جهان رفته بی‌قراری ما/ نمانده جای شکایت که در پی هر زخم/ بلندتر شده طومار بردباری ما/ بهار آمده اما برای پیروزی/ خوشا که سرخ شود جامه بهاری ما.

ناصر فيض، مدير دفتر طنز حوزه هنري در ادامه اشعاري را با محوريت مناسبت‌هاي ماه‌هاي محرم و صفر و آميختگي آن با حماسه 9 دي سرود و عباس براتي‌پور چنين قرائت كرد: تيره شد آسمان زمين آوار/ فتنه باريد از در و ديوار/ روز خونبار ظهر عاشورا/ روز اندوه عترت اطهار/ سوگواران سيد شهدا/ سينه‌ها از غم و محن سرشار/ بر سر و سينه مي‌زنند از غم/ مي‌كشيدند ناله از دل زار/ ناگهان خيل بي‌خبر از خدا / جيره‌خواران پست استكبار/ خصم آورده بودند مشتي خام/ به خيابان و كوچه و بازار/ تا به مكر و حيل بياشوبند/ خاطر مردم و دهند آزار/ پاي‌كوبان و كف‌زنان، بي‌شرم/ پيروان يزيد و بدكردار/ يك طرف هتك حرمت آن روز/ يك طرف نعره‌هاي ناهنجار/ خيمه‌ها سوختند از ره كين/ آتش افروختند در انظار/ خصم كافر به حيله آمده بود/ تا مگر عشق را زند به كنار/ هدف از فتنه‌هاي شوم اين بود/ تا شود ره بر اهرمن هموار/ خون به رگ‌هاي عاشقان جوشيد/ تا به كي صبر بر چنين رفتار/ ملت خشمگين خروشيدند/خصم كافر نهاد پا به فرار...

محسن مومني، رييس حوزه هنري در ادامه مراسم «بصيرت حضور» گفت: در تاريخ اسلام اتفاق‌هاي بسياري روي داده است كه به دليل عدم بصيرت مردم باعث شد تا حادثه‌اي شبيه عاشورا رخ دهد. اما خداوند اين صفت آگاهي و بصيرت را به مردم ما داده است. در اين ميان اين شاعران و اديبان هستند كه بايد اين سرفرازي و تلاش‌ها را ماندگار و به نسل‌هاي بعد منتقل كنند. زيرا اين فرهنگ، نتيجه فرهنگ غني اسلامي است كه در طول ساليان دراز به دست ما رسيده است.

وي افزود: فرهنگ عاشورا با هيچ فرهنگ ديگري قابل مقايسه نيست و هميشه مي‌تواند يك ملت را در فراز و نشيب‌هاي روزگار بيمه كند.

مومني ادامه داد: شاعران و هنرمندان در طول 14 قرن اين فرهنگ غني را به دست ما رسانده‌اند. هرچند انتظار ما بر اين بود كه هنرمندان در حوادث پيش از 9 دي و پس از آن شروع به سرودن اشعار كنند و خوش بدرخشند. اما آن‌ها سكوت كردند يا به نحو ديگري با مسأله برخورد نمودند. البته نگاه ما نگاه سرزنشي نيست. اما شاعران نبايد خود را دسيسه فرهنگ روشنفكري غرب كنند.

وي افزود: اگر هنرمندان خود را از مردم جدا بدانند نگاه و تحليل‌شان براي مردم ناآشناست و به دست خود به فراموشي سپرده مي‌شوند.

در ادامه اين مراسم سيروس عبدي، كاظم رستمي، عليرضا معيني، اميد مهدي‌نژاد، امير تيموري، سعيد سلمان‌نژاد و فاطمه نائي‌زاده اشعار خود را درباره حماسه 9 سرودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها