شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
يهوديان ايران و وضعيت تاريخی و اجتماعی‌ آنان در يك كتاب

كتاب «يهوديان در ايران؛ مطالعه تاريخی و اجتماعی» تأليف «شاكر كسرايی»، نويسنده ايرانی، در بيروت منتشر شد. اين كتاب توسط «مركز الحضارة لتنمية الفكر الإسلامي» و در مجموعه كتاب‌های «انديشه ايرانی معاصر» چاپ و توزيع شده است.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران(ايبنا)، مساله «اقليت‌های مذهبی» در هر كشوری با پرسش‌ها، ابهام‌ها، چالش‌ها و يا برخی اوقات با اعتراض‌هايی از داخل يا خارج آن كشور در جهت رعايت حقوق اقليت‌ها يا كاستی از آن از سوی حكومت‌‌ها مواجه است. ايران هم به عنوان كشوری با تاريخ چند هزار ساله كه پيروان اديان مختلف را در خود جای داده است در دوران حكومت «جمهوری اسلامی» به ويژه در سال‌‌های اخير با تبليغات دامنه‌داری از سوی محافل بيرونی و رسانه‌های آن‌ها در جهت تبعيض عليه اقليت‌های مذهبی در داخل ايران روبه‌رو بوده است.

ايران به طور رسمی پيروان چهار دين اسلام، مسيحيت، يهوديت و زرتشت را با شاخه‌های مختلف آن‌ در برمی‌گيرد. در اين بين، مسلمانان در اكثريت و پيروان اديان يهوديت و مسيحت و زرتشت در اقليت قرار می‌گيرند. پيروان مسيح (ع) بيشترين جمعيت اقليت‌های دينی را در ايران تشكيل می‌دهند و پيروان دين يهود از تاريخ كهن‌تر و با توجه به تحولات معاصر، از ويژگی خاصی برخوردارند.

با توجه به تبليغات و اعتراض‌ها و سخنانی كه به‌ويژه در چند سال اخير درباره رعايت حقوق اقليت‌‌ها يا نقض اين حقوق در محافل غربی بر ضد «جمهوری اسلامی ايران» مطرح شده است، نويسنده ايرانی «شاكر كسرائی» تلاش كرده است در كتابی به زبان عربی به مساله «اقليت يهود» در ايران بپردازد و حضور پيروان اين دين را از منظر تاريخی و اجتماعی در ايران مورد بررسی قرار دهد تا نشان دهد وضعيت اقليت‌های يهودی در ايران چه طور است و آيا اين تهاجم تبليغاتی راست است يا خير؟

نويسنده در كتاب خود می‌گويد تعداد يهوديان در ايران بين 20 تا 25 هزار نفر است كه حدود 12 هزار نفر آنان در تهران و بقيه در شهرهای مختلف از جمله شيراز، اصفهان، كرمانشاه، يزد، كرمان، رفسنجان، بروجرد، سنندج و اروميه زندگی می‌كنند. يهوديان كه تاريخی چند هزار ساله در ايران دارند مانند هموطنان خود از آزادی‌های سياسی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برخوردارند و در مجلس ايران نيز نماينده دارند.

كتاب «يهوديان در ايران؛ مطالعه تاريخی و اجتماعی» از يك مقدمه و شش فصل تشكيل شده است كه «يهوديان ايران؛ قبل و بعد از اسلام»، «وضع يهوديان در دوران پهلوی»، «وضعيت يهوديان پس از پيروزی انقلاب اسلامی»، «وضعيت فرهنگی و دينی يهوديان» و «تشكل‌های فرهنگی و اجتماعی يهوديان در ايران» را در بر می گيرد. فصل ششم اين كتاب هم با عنوان «پيوست‌ها» به ارايه مطالبی تكميلی از جمله برخی مصاحبه‌ها، مطبوعات وابسته به يهوديان ايران، جمعيت يهوديان تهران، مواضع يهوديان ايران در قبال هجوم اسرائيل به غزه و تصاويری از يهوديان و بناهای تاريخی و مذهبی آن‌‌ها در ايران می‌پردازد. 

چاپ اول كتاب «يهوديان در ايران؛ مطالعه تاريخی و اجتماعی»، نوشته شاكر كسرائی، در 191 صفحه از سوی «مركز الحضارة لتنمية الفكر الإسلامي» در بيروت و با همكاری «جامعة المصطفی العالمية» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها