دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲
بايد به رتبه نخست مطالعه در دنيا دست يابيم

نشست «فرهنگ مطالعه» عصر ديروز (يكشنبه، 29 آبان‌ماه) در دفتر مركزي انتشارات سروش برگزار شد. در اين نشست مدير پروژه باغ كتاب شهرداري تهران خواستار ارتقاي سطح مطالعه جامعه در حد رتبه نخست شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران( ايبنا)، در  نشست «فرهنگ مطالعه»كه همزمان با واپسين روز هفته كتاب با حضور علي اكبر اشعري، مدير پروژه باغ كتاب شهرداري تهران و رييس سابق كتابخانه ملي و محسن پرويز، نایب ريیس انجمن قلم ایران برگزار شد، محورهاي معيار مطالعه مفيد و ميزان مطالعه در سطح كشور و نوع مطالعه بررسي شدند.

در ابتداي اين نشست مهدي فضائلي، رييس موسسه سروش، به سابقه برگزاري جلسات با موضوع مطالعه در اين مركز پرداخت و اظهار كرد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري و تاكيد ايشان مبني بر توسعه كتابخواني اين مركز تصميم گرفت تا براي دومين بار در هفته كتاب به برگزاري اين نشست اقدام كند.

در ادامه علي‌اكبر اشعري مطالعه مفيد را بسيار با اهميت دانست و افزود: اكنون راه طولاني را براي رسيدن به اين مهم در پيش داريم و بايد در حوزه مطالعه به رتبه نخست در دنيا دست يابيم و اين موضوع مستلزم ارايه راهكار‌هاي مناسب در اين زمينه است كه در طول نشست مي‌كوشيم به ذكر اين راهكار‌ها بپردازيم.

سپس دكتر  پرويز با توجه به اعلام آمار نادرست دو دقيقه‌اي ‌مطالعه براي هر ايراني توسط برخي افراد و دستگاه‌ها، به ذكر آمار دقيق مطالعه با توجه به پژوهش‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال 81 پرداخت و گفت: در اين سال ميزان مطالعه براي هر ايراني غير از مطالعه ادعيه و قرآن كريم، 18 دقيقه در هفته بود كه تحولي مطلوب در اين زمينه محسوب مي‌شود.

وي پيشنهاد كرد تا پژوهش در زمينه ميزان مطالعه به نهادي مانند «شوراي عالي انقلاب فرهنگي» واگذار شود كه مسوليت اجرايي ندارد هيچ عاملي در صحت اين آمار تاثير نگذارد.

سپس اشعري به ذكر دليل رشد نرخ مطالعه تا سال 1381 پرداخت و گفت: اين رشد به دليل اقبال مستقيم مردم به كتا‌بخواني نبود بلكه سه عامل مهم در آن تاثرگذار بودند. نخست سياست‌هاي نظام در تغيير جهت يارانه‌ها از ناشران به مردم، دوم؛ حركتي كه در صدا و سيما به‌منظور توجه به مقوله كتابخواني انجام شد و كتاب از ابزاري براي خنداندن مردم در كتابخانه‌هاي فاخر قرار گرفت و جزيي از دكور خانه يا محل كار نمايش داده شد و سوم؛ برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي «ياد يار مهربان» توسط شهرداري كه سبب شد مديران و مسوولان مدرسه‌ها در گزينش كتاب‌هاي ويژه دانش‌آموزان آزاد باشند، در حالي كه تا پيش از آن، اين‌گونه نبود و افراد و نهادهاي مختلف به سليقه خود به مدارس كتاب‌اهدا مي‌كردند.

اشعري همچنين با اشاره به ابزارهاي مهم مطالعه مفيد، سه گروه توليدكننده، ناظر و حامي كتاب ‌را از عوامل مهم در تحقق كتابخواني مفيد دانست.

رييس سابق كتابخانه ملي نهادينه شدن شوق كتابخواني در درون افراد را از رفتار‌هايي دانست كه بايد در دوران كودكي و سه جانبه شدن رابطه معلم و دانش‌آموز با افزودن كتاب به اين رابطه شكل گيرد.

وي همچنين نقش معلم را در چشاندن شيريني كتابخواني در وجود كودكان موثر دانست و گفت: معلم بايد كتاب‌هايي مفيد را به دانش‌آموزان معرفي كند اما متاسفانه گاهي شاهديم كه معلمان و بسياري از استادان دانشگاه حاضر به تغيير در جزوات درسي و خط مشي آموزشي خود نيستند.

وي از حذف سمت كتابدار از مدارس به عنوان رخدادي ناخوشايد ياد كرد و افزود: اين اقدام به دليل نگرش منفي مسوولان آموزش و پرورش و تلقي اين شغل به‌عنوان حرفه‌اي مازاد براي مدرسه صورت گرفت زيرا همواره معلم‌هاي مازاد و كم‌تجربه براي فعاليت در اين سمت انتخاب مي‌شدند.

اشعري همچنين از شمارگان پايين كتاب‌ به عنوان نقص اصلي كتاب‌ها عنوان و ابراز اميدواري كرد كه همگام با رشد تعداد عناوين كتاب، شمارگان آن نيز افزايش يابد.

دكتر پرويز  دليل پايين بودن شمارگان كتاب‌ها را واقعي شدن آمار آن به دليل حذف يارانه و ارايه كتاب با توجه به نيازسنجي عنوان كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط