شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
نكوداشت «مرتضی مميز» برگزار می‌شود

پنجم آذرماه ششمين سالروز درگذشت گرافيست و تصويرگر كتاب تاثيرگذار ايران، «مرتضي مميز» است. برخي نهادها مانند بنياد اين هنرمند برنامه‌هايي را براي نكوداشت ياد و خاطره‌ او تدارك ديده‌اند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) همزمان با ششمين سال‌روز درگذشت «مرتضي مميز» بنیاد اين هنرمند قصد دارد امسال نیز به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره پیر گرافیک ایران و به رسم سال‌های گذشته از گرافیست دیگری که از دوستان ممیز است، دعوت کند. 

با اين هدف، گرافیست صاحب نام سوئیسی «نیکولاس تراکسل» در این برنامه حضور پیدا خواهد کرد و آثارش در «نگارخانه ممیز» خانه هنرمندان ایران به نمایش درخواهد آمد. این برنامه در تاریخ 18 آذرماه سال جاری برپا خواهد شد. 

سال گذشته نیز «برونو مونگوتسکی» از طراحان گرافیک پیشگام سوئیس در این برنامه حضور داشت. دو سال پيش و در سومین سالگرد ممیز، «پیر برنارد» طراح گرافیک فرانسوی دعوت شده بود. 

گالري ايده نيز از ديروز (چهارم آذر ماه)، نمايشگاهي از برخي تصويرسازي‌هاي مرتضي مميز را به برپا كرده است. اين تصويرسازي‌ها گزيده‌اي از آثار وي در دهه چهل هستند كه شامل سبک‌های متفاوتی از کارهای این هنرمند برجسته کشور است. 

این نمایشگاه از ديرزو تا 18 آذر ماه در گالري ايده ایده به نشانی تهران، خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره 26 برپاست.

«مرتضي مميز» طراح گرافيك ايراني است كه به دليل فعاليت‌هاي تاثيرگذارش او را «پدر هنر گرافيك ايران» مي‌دانند.
اين هنرمند 4 شهريور سال ۱۳۱۵ خورشيدي در تهران زاده شد. او در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبا به تحصیل پرداخت و در سال 1344 از اين دانشكده فارغ‌التحصيل شد. پس از آن به پاریس رفت و در رشته معماری داخلی درس خواند. وي توانست تنها سه سال بعد، گواهینامه طراحی غرفه و ویترین و معماری خود را از مدرسه عالی هنرهای تزیینی پاریس دریافت كند. 

مميز در سال 1348 پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را به دانشکده هنرهای زیبا ارائه كرد كه با آن موفقت شد. از سال 1349 نيز تدريس طراحي گرافيك در اين دانشگاه را به عهده گرفت. بنیانگذاری این رشته برای دانشجویان هنر باعث شد تا سیستم ناقص گرافیک جان بگیرد و دوره جديدي را آغاز کند. 

تا این سال ممیز به‌غیر از طراحی گرافیک برای کتاب‌ها و پوسترها، مدير هنري نشريه‌هايي مانند ايران آباد، كتاب هفته، كيهان هفته، فرهنگ، كاوش و نگين بود. همكاري او با اين مجلات نحوه و سبک کاری ممیز را در جامعه تثبیت و معرفی كرد. به ويژه همكاري او با كتاب هفته چشم‌گير بود گرچه خود اعتقاد داشت: كتاب هفته دوره بازتابي من بوده است و مربوط به زماني است كه دانشجوي هنرهاي زيبا بودم و كار بر اساس خواست و نظر استادان مدرسه‌ام انجام داده‌ام . 

ممیز پس از آشنایی با شورای کتاب کودک پا به دنیای ادبیات کودکان گذاشت و کتاب‌های را در اين حوزه تصويرگري كرد. از ميان اين كتاب‌ها مي‌توان به اين موارد اشاره كرد: «گاو زرد طلايي»، «پالتو قرمز»، «ه‍ر ک‍س‌ خ‍ان‍ه‌ای‌ دارد»، «ح‍ق‍ی‍ق‍ت‌ و م‍رد دان‍ا»، «اف‍س‍ان‍ه‌ه‍ای‌ س‍رخ‍پ‍وس‍ت‍ان‌»، «راه‌ خ‍ان‍ه‌ خ‍ورش‍ی‍د»، «آرزوه‍ای‌ ب‍زرگ»، «ه‍ر ک‍ه‌ پ‍ی‍دا ک‍رد م‍ال‌ خ‍ودش»، «آواي نوگلان»، «دو كدخدا»، «گربه‌هاي شيپورزن» و «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب».

او در تصويرگري‌هايش براي كودكان و نوجوانان نگاهي خلاق، جذاب و پويا به مقوله تصوير داشت.
يكي از جالب‌ترين آثار او كتاب «راه خانه خورشيد» است كه در آن با استفاده از فنون دستگاه کپی، تصاویر طراحی شده توسط خود ممیز تکرار و کنار یکدیگر کلاژ شده است. آثار این کتاب نشان از هوش بالای طراح در گزینش و استفاده از تکنینک دارد.


همچنین کتاب «قصه‌های قرآن» که یکی از معروف‌ترین آثار وی با تکنیک «اسکراچ برد» به حساب می‌آید راهی تازه در تهیه  تصویر سیاه و سفید در کتاب‌های نوجوانان است. اتفاقی که تاثیر آن را در آثار تصویرگران هم‌نسل و بعد از خود به صورتی جدی می‌توان پیدا كرد. 

مرتضي مميز پنجم آذر ماه سال 1384 پس از تحمل چند سال بيماري درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها