شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
انتشار اسنادي كه تاريخ اجتماعي ايران معاصر را روايت مي‌كنند

حبيب‌الله اسماعيلي از جمله تدوينگران نخستين مجموعه «كليميان و ارامنه در اسناد مجلس شوراي ملي(دوره‌هاي دوم تا پنجم)» با اشاره به اين كه اين اثر گوشه‌اي از تاريخ اجتماعي معاصر ايران را بازگو مي‌كند، گفت: برخلاف آنچه برخي عنوان مي‌كنند، اسناد اين مجموعه حاكي از روابط خوب اكثريت و اقليت در ايرانند.-

اين محقق حوزه تاريخ سياسي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين كه اين اثر نخستين جلد اين مجموعه به شمار مي‌آيد و پيش‌بيني مي‌شود نشر آن تا جلد چهارم ادامه ياد، عنوان كرد: اين اثر با همكاري «مرحوم منير قادري» از محققان اين حوزه آغاز شد. او با اطلاعات و تسلطي كه بر حوزه تاريخ، فرهنگ، زبان و ادبيات پارسي داشت در تمامي بخش‌هاي گزينشي، مطالعاتي و ارزيابي اسناد اين مجموعه همكاري علمي مشتركي به انجام رساند.

وي با اشاره به اين كه اين مجموعه بر پايه اسناد و منابع كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي پديد آمده است، اظهار كرد: اين اسناد افزون بر آن كه گوياي جريان يا جزئيات يك معامله تجاري، ملكي، مالياتي يا پرونده‌هاي قضايي و اداري‌اند، حكايت از نوع روابط اين گروه‌هاي اجتماعي با اكثريت مسلمانان ايران دارند.

اسماعيلي افزود: برخلاف آنچه برخي عنوان مي‌كنند، سندهاي اين مجموعه گواه همزيستي مسالمت‌آميز گروه‌هاي مذهبي و حل اختلاف با روش‌هاي خردمندانه‌اند.

اين محقق حوزه تاريخ و مسايل سياسي با اشاره به اين كه اسناد اين مجموعه از ميان حدود 2000 سند آن دوره زماني گزينش شده‌اند، گفت: با همكاري مرحوم منير قادري بيش از چهار بار اين اسناد را بازخواني، ويرايش و تنظيم كرديم. در اين ميان چند سند سياسي مهم نيز جاي دارند و از آن جهت كه در شمار عرايض ارايه شده به مجلس شوراي ملي‌اند، اهميت مي‌يابند.

وي نشان‌دادن گوشه‌هايي از تاريخ اجتماعي معاصر ايران(تاربخ مردمي) را از جمله ويژگي‌هاي اين مجموعه ياد كرد و بيان داشت: مطالعه اين كتاب ذهنيت جامعه ايراني را درباره مجلس نشان مي‌دهد و بازگو مي‌كند كه چگونه مجلس از جايگاهي براي رسيدگي به شكايات مردمي به نهادي براي قانون‌گذاري در ذهن مردم تبديل شد. در حقيقت اين مجموعه روند تدريجي آشنايي جامعه ايراني را با كاركردهاي مجلس شوراي ملي نشان مي‌دهد. همچنان كه بخش‌هايي از اين اسناد گوياي آنند كه جامعه هنوز رفتارهاي قانون‌مند را نمي‌شناسد و در برابر وضع كردن برخي قوانين مقاومت مي‌كند، از جمله اين موارد مي‌توان به تصويب قانوني درباره اشياء عتيقه و شكايت فردي اشاره كرد كه معتقد بود چگونه اموالي كه در زمين وي يافته شده‌اند، به او تعلق ندارند؟!

نخستين چاپ كتاب «كليميان و ارامنه در اسناد مجلس شوراي ملي(دوره‌هاي دوم تا پنجم)» را كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي به تازگي با شمارگان 1000 نسخه، 476 صفحه و به بهاي 110000 ريال منتشر و روانه بازار كتاب كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط