سه‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
کتاب سه زبانه همایش «باران غدیر» منتشر می‌شود

نشست خبری دومین همایش بین‌المللی «باران غدیر» صبح امروز (17 آبان) در حوزه هنری برگزار شد. گزارش کامل نخستین دوره همایش در قالب کتابی منتشر و در روز افتتاحیه توزیع می‌شود، همچنین ترجمه آثار مرتبط با موضوع همایش، که از سوی مهمانان غیرایرانی منتشر شده است، در دستورکار حوزه هنری قرار دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری دومین همایش بین‌المللی «باران غدیر» صبح امروز (17 آبان) با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، دبیر همایش، ناصر ضرابی، دبیر دفتر ادبیات بیداری حوزه هنری، حبیب ایل‌بیگی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل حوزه هنری و جمعی از اصحاب رسانه‌ها در تالار شماره دو اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

این همایش از 22 تا 24 آبان در تهران و شیراز برپاست. سال گذشته نخستین دوره همایش همزمان با عید سعید غدیرخم در تهران و اهواز برگزار شد.

«دانش‌نامه الغدیر» و ثبت ادبی واقعه غدیر خم
در آغاز نشست، زائری به ارایه توضیحاتی درباره اهداف این همایش پرداخت و گفت: نکته قابل توجه میان هنر، ادبیات و هدایت اسلامی این است که اسلام به جایگاه ادب و هنر تعالی بخشیده است و نه تنها از آن سواستفاده نیز نکرده، بلکه برای هنر و ادبیات فضای جدیدی را ایجاد کرده است.

وی مثالی در این زمینه ارائه و تشریح کرد: پس از ظهور اسلام تنها زمانی‌که پیامبر اکرم(ص) از شاعری می‌خواهد، شعر بگوید، روز عید غدیرخم است و از حسان‌بن ثابت می‌خواهد، که برخیزد و شعری بسراید. این مساله جایگاه و شان ادبیات و هنر را نشان می‌دهد و تاکید بر این نکته است، که شعر گفتن در این زمینه یک سنت و رسالت است.

زائری در ادامه به فعالیت علامه امینی در ثبت واقعه غدیر اشاره کرد و افزود: علامه امینی در اثرش با عنوان «دانش‌نامه الغدیر» به ثبت ادبی واقعه غدیر در طول تاریخ تا زمان خودش پرداخته است و هنوز نیز بازتاب و آثار انتشار این اثر را می‌بینم.

وی ادامه داد: حرکت‌هایی چون برپایی همایش «باران غدیر» می‌تواند ادامه این ثبت ادبی و هنری برای واقعه‌ای چون غدیر در طول تاریخ باشد.

دبیر همایش «باران غدیر» درباره برخی از کارکردهای این همایش توضیح داد: نخستین کارکرد این همایش بازخوانی وصایا پیامبر اکرم(ص) درباره جانشینی حضرت علی(ع) از زاویه ادبی- هنری و با نگاهی فرهنگی‌ است. معرفی و بازخوانی شخصیت حضرت علی(ع) از نگاه غیرمسلمانان یا غیرشیعیان به عنوان شخصیتی که همواره الهام‌بخش عدالت‌جویان در طول تاریخ بوده، دیگر هدف این همایش است.

وی در ادامه تشریح کرد: با برپايي اين همايش فضای گفت‌و‌گویی میان مذاهب به‌ویژه میان ما و مسیحیان و همچنین اهل سنت ایجاد می‌شود. از سوی دیگر برپایی همایش «باران غدیر» زمینه‌ای برای ترجمه و انتشار آثار ارزشمند در این حوزه را منجر می‌شود.


17 مهمان غیرایرانی در دومین همایش «باران غدیر»
در بخش دوم این نشست ضرابی به ایراد سخنرانی پرداخت و درباره مهمانان حاضر در دومین دوره این همایش گفت: سال گذشته همایش «باران غدیر» تنها میزبان 6 شاعر مسیحی لبنانی بود، اما امسال میزبان دیگر شاعران، ادیبان یا اندیشمندان غیرمسلمان یا غیرشیعی از کشورهای مختلفی خواهد بود.

وی در ادامه توضیح داد: از کشور‌های تونس، ترکیه و پاکستان دو مهمان، از لبنان و هند سه شاعر، از مصر یک شاعر و افغانستان چهار شاعر برای شرکت در این همایش به ایران می‌آیند.

ضرابی در پایان یادآور شد: برای حضور این شاعران در همایش فراخوانی اعلام نشده بود، بلکه انتخاب این افراد از طریق رایزنی‌ با صاحبنظران و کارشناسان این حوزه صورت گرفت. به عبارت دیگر برنامه‌ای برای دریافت آثار در این زمینه نداشته‌ایم.

تهران و شیراز میزبان همایش «باران غدیر»
در ادامه نیز ایل‌بیگی به ارایه توضیحات تکمیلی درباره همایش «باران غدیر» پرداخت و گفت: 17 مهمان غیرایرانی این همایش روز شنبه (21 آبان) وارد ایران می‌شوند و افتتاحیه این همایش یک‌شنبه (22 آبان) از ساعت 17 و 30 دقیقه در تالار سوره مهر حوزه هنری و با حضور مسولان فرهنگی برپا خواهد شد.

وی ادامه داد:در نظر داریم یک نشست هم‌اندیشی با حضور مهمانان ایرانی و غیرایرانی این همایش برای تبیین اهداف همایش در دروه‌های بعدی برگزار کنیم. البته برپایی این نشست هنوز نهایی نشده است.

ایل‌بیگی درباره برنامه‌های همایش در شیراز توضیح داد: سه‌شنبه (24 آبان) در شاهچراغ شیراز برنامه ویژه‌ای از سوی حوزه هنری شیراز در نظر گرفته شده است و دو تن از شاعران غیرایرانی حاضر در این همایش به شعرخوانی می‌پردازند.

وی افزود: حضور در دانشگاه شیراز، دیدار با علمای شهر شیراز و برپایی همایش در کتابخانه ملی شیراز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دومین همایش بین‌المللی «باران غدیر» در شیراز است.

مدیر روابط عمومی حوزه هنری در پایان یادآور شد: امسال دبیرخانه دایمی این همایش راه‌اندازی می‌شود تا مسوولان و دست‌اندرکاران آن بتوانند در طول سال شاعران، هنرمندان، ادیبان و صاحبنظران این حوزه را برای شرکت در همایش‌های بعدی شناسایی کنند. همچنین لفظ «ادبی» از دومین دوره همایش حذف شده است تا در بخش‌های هنری نیز شاهد آثار ارزشمند این حوزه باشیم.

چاپ دو کتاب در لبنان از دستاوردهای همایش است
بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. زائری در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری «ایرنا» مبنی بر این‌که آثار بر چه اساسی در این همایش ارائه می‌شوند توضیح داد: باتوجه به این‌که مهمانان همایش از میان شاعران، نویسندگان، استادان دانشگاه و اندیشمندان غیرمسلمان دعوت شده‌اند، هریک از این افراد باتوجه به تخصص خود به ارائه سخنرانی یا مقاله و شعرخوانی می‌پردازند.

وی افزود: همچنین کتاب دوره پیشین همایش همزمان با افتتاحیه این دوره توزیع می‌شود و کتاب همایش دوم نیز منتشر خواهد شد. از سوی دیگر در دوره‌های بعدی با اعلام فراخوان برای دریافت آثار سعی در گسترش ابعاد همایش داریم، تا هم در حوزه شعر و ادبیات و هم حوزه‌های هنری شاهد خلق آثاری باشیم.

زائری در ادامه به برخی از دستاوردهای دوره نخست همایش «باران غدیر» اشاره و تشریح کرد: از سال گذشته تاکنون دو کتاب یکی نوشته ریمون قسیس و دیگری میشال کعدی در لبنان منتشر شده است. همچنین حضور شاعران مسیحی لبنانی در همایش سال گذشته دستمایه ساخت دو فیلم مستند قرار گفت.

وی یادآور شد: از سوی دیگر یکی از مهمانان سال گذشته هنگام بازگشت به لبنان گفت، که در نظر دارد برای نخستین‌بار به زبان محلی لبنان در وصف حضرت علی(ع) قصیده‌ای بسراید. در حال حاضر سرایش این قصیده به پایان رسیده و کتاب آن آماده انتشار است.

زائری در پایان گفت: امیدوارم این همایش بهانه‌ای برای وحدت و همبستگی باشد.

گزارش مکتوب همایش در کتابی سه زبانه
در ادامه ایل‌بیگی در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایبنا» درباره مباحث کتاب همایش و حضور شاعران ایرانی در همایش توضیح داد: کتاب نخستین دوره همایش «باران غدیر» گزارش مکتوبی از تمام اتفاقاتی‌ است که سال گذشته در همایش رخ داد و شعرخوانی، سخنرانی‌ها یا دیدار مهمانان با شاعران و هنرمندان ایرانی را شامل می‌شود. این کتاب به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی و از سوی دبیرخانه همایش منتشر شده و در دومین دوره همایش ارایه می‌شود. 

وی افزود: گزارش کامل همایش امسال نیز به صورت مکتوب و در قالب کتابی منتشر خواهد شد. همچنین آثاری که مهمانان همایش با موضوع «باران غدیر» و در کشورهای خود منتشر کرده‌اند، برای ترجمه و انتشار در دستورکار حوزه هنری قرار دارند.

ایل‌بیگی در پایان گفت: با توجه به تعداد مهمانان غیرایرانی، دو تن از شاعران ایرانی نیز در این همایش حضور خواهند داشت. تاکنون حضور سیدعلی موسوی گرمارودی در همایش قطعی شده است و احتمال دارد مشفق کاشانی نیز در این همایش حضور یابد. همچنین مهمانان همایش با شاعران و نویسندگانی که در حوزه هنری فعال هستند نیز دیداری خواهند داشت.

نشست خبري دومین همایش بین‌المللی «باران غدیر» صبح امروز (17 آبان) از ساعت 11 در تالار شماره دو اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها