چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
مجموعه کامل «اشعار قیصر امین‌پور» به چاپ هفتم رسید

چاپ هفتم مجموعه کامل اشعار «قیصر امین‌پور» از سوی نشر مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شد. این مجموعه علاوه بر چهار دفتر شعر بزرگسال این شاعر، دو مجموعه از اشعار او برای نوجوانان را نیز شامل می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «دستور زبان عشق»، «گل‌ها همه آفتابگردانند»، «آینه‌های ناگهان»، «تنفس صبح»، «مثل چشمه، مثل رود» و «به قول پرستو» عنوان 6 دفتر شعری هستند که در این مجموعه جای گرفته است و علاوه بر مجموعه کامل اشعار بزرگسال قیصر امین‌پور، دو دفتر از شعرهای او برای نوجوانان را نیز شامل می‌شود.

در این مجموعه ابتدا آخرین دفتر شعر مرحوم امین‌پور با عنوان «دستور زبان عشق» ارایه شده است. این مجموعه تابستان 1386 از سوی نشر مروارید منتشر شد و در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

«سفر ایستگاه»، «طرحی برای صلح(1)»، «نام گمشده»، «سفر در هوای تو»، «معنای زندگی»، «سرمایه دل»، «سماع»، «حرمت درد»، «کودکی‌ها(2)» و «تمام» عنوان برخی از شعرهای این دفتر هستند.

در دفتر دوم این کتاب که به مجموعه شعر «گل‌ها همه آفتابگردانند» امین‌پور اختصاص یافته است شعرهایی چون «انکار»، «پند پیشینیان»، «دیوار»، «قرارداد»، « از ماه»، «خواب کودکی»، «اگر می‌توانستم»، «لحظه بی‌کران»، «غزل محال»، «فرصت دیدار» و « حال غزال» دیده می‌شود. این مجموعه شعر در سال 1380 منتشر شده بود.

«آینه‌های ناگهان» عنوان دفتر شعر دیگر امین‌پور است که در سال 1372 به چاپ رسید و گزیده شعرهای این شاعر را از سال 1364 تا 1371 در برمی‌گرفت. این دفتر در دو بخش ارایه شده است. بخش نخست سروده‌های سال 1367 تا 1371 را شامل می‌شود و بخش دوم سروده‌های سال 1364 تا 1366 را در برمی‌گیرد.

«جرئت دیوانگی»، «نامی از هزار نام»، «عصر جدید»، «میهمان سرزده»، «آروزی عاشقان»، «خمیازه فریاد»، «بر شانه شما»، «پرده‌های دیدار»، «فردا»، «حکم آغاز طوفان»، «نی‌نامه» و «بی‌قراری» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

«تنفس صبح» دیگر دفتر شعر امین‌پور با شعرهایی چون «نان ماشینی»، «پاکنویس»، «تجسم»، «شعری برای جنگ»، «زین خالی»، «سفر»، «آیه»، «طلایه‌دار»، «سوگند»، «فرصت خموشی» و «عادت» را شامل می‌شود.

«مثل چشمه، مثل رود» و «به قول پرستو» عنوان دو مجموعه از شعرهای امین‌پور برای نوجوانان است، که به ترتیب در سال 1368 و 1375 به چاپ رسیده‌اند.

«لحظه سبز دعا»، «دریای آزاد»، «زنگ صبح»، «حضور لاله‌ها»، «کشف قفس»، «یک خط در میان» «رازهای سربسته»، «ترانه‌ای برای درخت» و «بال‌های کودکی» عنوان برخی از سروده‌های این دو مجموعه هستند.

در انتهای دو دفتر «دستور زبان عشق» و «گل‌ها همه آفتابگردانند» بخشی با عنوان «اشاره‌ها» آمده است و واژگان یا مضامینی را که امین‌پور از دیگر شاعران در شعرهایش به‌کار گرفته با ذکر کامل آن بیت مشخص کرده است.

نمونه شعری از قیصر امین‌پور با عنوان «سفر ایستگاه»:
«قطار می‌رود
تو می‌روی
تمام ایستگاه می‌رود
و من چقدر ساده‌ام
که سال‌های سال
در انتظار تو
کنار این قطار رفته ایستاده‌ام
و همچنان
به نرده‌های ایستگاه رفته
تکیه داده‌ام!»

قطعه شعر «حسرت همیشگی» از دفتر «آینه‌های ناگهان» که در پشت جلد کتاب نیز آمده است:
«حرف‌های ما هنوز ناتمام...
تا نگاه می‌کنی:
وقت رفتن است
با هم همان حکایت همیشگی!
پیش از آن‌که باخبر شوی
لحظه عزیمت تو ناگزیر می‌شود
آی...
ای دریغ و حسرت همیشگی!
ناگهان
چقدر زود
دیر می‌شود!»

امین‌پور این قطعه شعر را در سال 1369 سروده است.

قیصر امین‌پور دوم اردیبهشت 1338 در شهرستان گتوند در استان خوزستان متولد شد. تحصیلات ابتدایی را  در همان شهرستان و متوسطه را در دزفول سپری کرد. در سال 1357 در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد، اما پس از مدتی از این رشته انصراف داد.

وی در سال 1363 در رشته زبان و ادبیات فارسی پذیرفته شد و تحصیلات خود را در این رشته تا مقطع دکترا ادامه داد. در سال 1376 از پایان‌نامه دکترای خود با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» و با راهنمایی محمدرضا شفیعی کدکنی دفاع کرد. این پایان‌نامه در سال 1383 و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

امین‌پور از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال 1366 تاثیر گزار بود. همچنین طی این دوران، مسوولیت صفحه شعر هفته‌نامه سروش را نیز بر عهده داشت.

نخستین مجموعه شعر او «در کوچه آفتاب» نام داشت كه دفتری از رباعی و دوبیتی بود. پس از آن «تنفس صبح» منتشر شد که تعدادی از غزل‌ها و شعرهای سپید او را در بر می‌گرفت. امین‌پور هیچ‌گاه اشعار فاقد وزن نسرود؛ اما هرگز این قالب شعری را نیز رد نکرد.

وی تدریس در دانشگاه را در سال 1367 و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد. پس از آن در سال 1369 در دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد. وي در سال 1368 جایزه نیما یوشیج، موسوم به «مرغ آمین بلورین» را کسب کرد و در سال 1382 به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.

امین‌پور ساعت 3 بامداد سه‌شنبه 8 آبان 1386 در بیمارستان دی درگذشت. پیکر این شاعر در زادگاهش گتوند و در کنار مزار شهدای گمنام این شهرستان به خاک سپرده شد.

«طوفان در پرانتز» (نثر ادبی، 1365)، منظومه «ظهر روز دهم» (شعر نوجوان، 1365)، «مثل چشمه، مثل رود» (شعر نوجوان، 1368)، «بی‌بال پریدن» (نثر ادبی، 1370)، «به قول پرستو» (شعر نوجوان، 1375)، «آینه‌های ناگهان» (مجموعه شعر،1372)، «گزینه اشعار» (1378، مروارید) و «گل‌ها همـه آفتابگردان‌اند» (مجموعه شعر،1380 ، مروارید) عنوان آثار منتشر شده از امین‌پور هستند.

«دستور زبان عشق» عنوان آخرین دفتر شعر قیصر امین‌پور بود که تابستان 1386 از سوی نشر مروارید منتشر شد و در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

چاپ هفتم مجموعه کامل «اشعار قیصر امین‌پور» در 556 صفحه، شمارگان سه هزار و 300 نسخه و قیمت 12 هزار و 900 تومان از سوی نشر مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط