دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
تاليف و بازنگري كتاب‌هاي درسي در راس برنامه‌هاي گروه «آموزش زبان فارسي»

حسن ذوالفقاري، كه به تازگي به رياست گروه تازه تاسيس آموزش زبان فارسي منصوب شده است، از لزوم بارنگري در شيوه تاليف كتاب‌هاي درسي مدارس و دانشگاه‌ها سخن گفت و ضمن تاكيد بر نقش نظارتي اين گروه بر نهادهاي رسمي، تاليف كتاب‌هايي در حوزه آموزش زبان فارسي در خارج از ايران را از ديگر سرفصل‌هاي برنامه‌هاي گروه آموزش زبان و ادب فاسي فرهنگستان دانست./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، ذوالفقاري، درباره تاثير شيوه تاليف كتاب‌هاي درسي بر قشر وسيعي از جمعيت كشور گفت: موضوع آموزش زبان در كتاب‌هاي درسي از اهميت خاصي برخوردار است و ما سعي خواهيم كرد روند بازنگري در تاليف اين كتاب‌ها را به دليل تاثير فراواني كه بر قشر وسيعي از مخاطبان دارند، در اولويت  قرار دهيم.
 
وي افزود: نكته‌اي كه در تاليف بازنگري مجدد كتاب‌هاي درسي مورد نظر قرار خواهد گرفت، همسوسازي آن‌ها با مباني درست‌نويسي فارسي يا روش‌هايي است كه در فرهنگستان ارايه مي‌شود؛ چرا كه ارتقاي سواد عمومي از دانش‌آموزان آغاز مي‌شود و تاليف صحيح و كارآمد اين كتاب‌ها، بنيان‌هاي سواد عمومي جامعه را از ابتدا شكل مي‌دهد. 

ذوالفقاري تاليف كتاب‌هاي آموزش زبان فارسي را در خارج از كشور، بخش ديگر اولويت‌هاي اين گروه اعلام كرد و گفت: در حوزه آموزش زبان در خارج از كشور نيز تاليف كتاب‌هايي ويژه را در نظر داريم كه به زودي برنامه‌هاي آن را بررسي و اعلام خواهيم كرد. 

اين استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به همكاري اين گروه با نهاد‌ها و سازمان‌ها و لزوم يك دستي در ساز و كارهاي مربوط به زبان فارسي موسسات توضيح داد: با ابزارها و روش‌هايي كه عموما جنبه سياستگذاري و در وجوهي انگيزه تشويقي دارند، ‌سعي داريم زمينه‌هايي را فراهم كنيم كه به نوعي يك دستي در مطبوعات ‌و مكاتبات اداري نهادهاي مهم كشور دست يابيم.

به گفته ذوالفقاري، آسیب‌شناسی آموزش زبان فارسی در داخل و خارج کشور و راهكارهايي در جهت بهبود بخشيدن به وضعيت زبان فارسي در داخل و خارج از ايران، ‌همكاري با نهادهاي مختلف و انتشار نشريات و مجلات در حوزه آموزش زبان فارسي، از رويكردهاي اين گروه تازه تاسيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي خواهد بود. 

حسن ذوالفقاری، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، طی حکمی از سوی غلامعلی حداد عادل به ریاست گروه تازه تاسيس آموزش زبان فارسي فرهنگستان زبان و ادب فارسي منصوب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها