شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
جشنواره طنز مكتوب مهم‌ترین جايگاه ارايه طنز است

ناصر فيض، دبیر ششمین جشنواره طنز مكتوب اين جشنواره را به عنوان مهم‌ترین جایگاه واقعی ارايه طنز و برگزيدگان آن را از بهترین طنزپردازان كشور معرفي كرد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست خبری ششمین جشنواره طنز مكتوب در سالن شماره 2 تالار اندیشه حوزه هنری، با حضور ناصر فیض، دبیر جشنواره و علیرضا گیلان‌پور مدیر اجرایی جشنواره برگزار شد.
 
فيض در اين نشست خبري گفت: جشنواره طنز مكتوب به عنوان مهم‌ترین جایگاه واقعی ارايه طنز  است و برگزيدگان آن از بهترین طنزپردازان كشور هستند.

وي در این نشست با بیان این كه برگزاری جشنواره طنز مكتوب تبدیل به یك سنت شده و جایگاه خود را در میان طنزپردازان پیدا كرده، گفت: دفتر طنز حوزه هنری به عنوان جدی‌ترین متولی طنز كشور، همواره در برگزاری این جشنواره توجه همت والایی به خرج داده و همچنین در چاپ و انتشار آثار طنز و حمایت از طنزپردازان تلاش كرده است.

او در ادامه گفت: اين جشنواره به عنوان جایگاه اصلی ارايه طنز در كشور شناخته شده و این را می‌توان در بازتاب این جشنواره در رسانه‌ها و رادیو و تلویزیون، شاهد بود. همچنین برگزیدگان این جشنواره از بهترین طنزپردازان كشور هستند و این مساله به خوبي در آثارشان هويداست.

فیض با بیان این كه ششمین جشنواره طنز مكتوب در رشته‌های شعر، نثر، داستان كوتاه، فیلمنامه و مقاله با موضوع آزاد برگزار می‌شود، گفت: هر سال سعی می‌شد عنوان موضوعی ویژه‌ای هم متناسب با موضوعات و معضلات جاری همان سال انتخاب شود كه عنوان ویژه امسال «تحریم» است.

دبیر ششمین جشنواره طنز مكتوب در پاسخ به پرسشی مبنی بر این كه «آيا دفتر طنز حوزه هنری درباره ارايه نشریاتی برای انتشار طنز مكتوب اقدامی كرده است یا خیر؟»، پاسخ داد: چند سال پیش كتاب طنز را ارايه كردیم كه تا شماره پنجم آن بیرون آمد، اما به دلیل كمبود آثار و دشواری طنزپردازی در جامعه ما و محدود بودن عرصه طنزپردازی در كشور قادر به ادامه انتشار آن نبودیم. اما هر زمانی به این نتیجه برسیم كه اين كار مستمر صورت خواهد گرفت، آن را ادامه خواهيم داد.

مراسم ویژه‌ای برای افتتاح در نظر نگرفته‌ایم

رضاگیلان‌پور، مدیر اجرایی جشنواره گفت: در ساعت 16 روز دوشنبه، 25 مهر، ششمین جشنواره طنز مكتوب افتتاح خواهد شد كه البته مراسم ویژه‌ای برای افتتاحیه در نظر نگرفته‌ایم و بیشتر تلاشمان این بوده كه بیشتر زمان را به قرائت آثار اختصاص دهیم.

گیلان‌پور ادامه داد: در فاصله دو روزه افتتاح و اختتاميه، كارگاه‌ها و كلاس‌های آموزشی در نظر گرفته شده است؛ دو كارگاه سیدعلی میرفتاح با عنوان «در ابتدا طنز بود» و «طنز مطبوعاتی» در روز اول و كارگاه‌های حسین یعقوبی با موضوع «داستان طنز» و كارگاه حسین فرخی با عنوان «چگونه فیلمنامه بنویسیم» در روز دوم برگزار خواهند شد. 

ويژگي داوري آثار 

ناصر فیض درباره آمار شركت‌كنندگان در جشنواره و آثار رسیده به دبیرخانه دفتر طنز توضیح داد: همه آثار رسیده به دفتر طنز هزار و 12 اثر است؛ حدود 280 داستان، 316 شعر طنز، 92 فیلمنامه كوتاه، 271 قطعه نثر و 53 مقاله به دبیرخانه دفتر طنز ارايه شده است. 

دبیر ششمین جشنواره طنز مكتوب همچنین گفت: تعداد آقایان شركت‌كننده 704 و خانم‌ها، 218 نفر هستند. 

او همچنین درباره داوری و انتخاب داوران جشنواره گفت: سعی كردیم در انتخاب داوران نوعی عمل كنیم كه داوری‌ها یك بعدی نباشد و داوران با علایق و سلایق متفاوت انتخاب شوند. 

فیض ادامه داد: یكی از افتخارات ما در جشنواره طنز این است كه هیچ حقی از كسی ضایع نمی‌شود؛ حتی اگر این امر به متهم شدن ما منجر شود، ادعا می‌كنیم كه سالم‌ترین داوری را در جشنواره‌ها داریم. البته باید توجه داشت كه ممكن است برگزیدگان بر طبق علایق و سلیقه‌های داوران انتخاب شوند كه این مساله امری طبیعی و حق داوران است. 

اين شاعر درباره جوایز در نظر گرفته شده برای برگزیدگان گفت: به نفر اول دو میلیون و سیصد هزار تومان به همراه تندیس جشنواره و دیپلم افتخار اعطا می‌شود. جایزه نفر دوم نيز یك میلیون و هشتصد هزار تومان است. به نفر سوم هم یك میلیون و پانصد هزار تومان تعلق می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها