یکشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
نمايشگاه جاده عشق و الحيل در موزه ملك

به مناسبت دهه كرامت و در آستانه ميلاد فرخنده امام رضا عليه‌السلام، دو نمايشگاه «جاده عشق» و «الحيل» در مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك برپا مي‌شود._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روابط عمومي مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك، نمايشگاه «جاده عشق» كه با همكاري معاونت ميراث فرهنگي استان يزد برگزار مي‌شود، به مسير هجرت امام رضا (عليه‌السلام) از مدينه به مرو مي‌پردازد.

در يك طرح پژوهشي مجموعه اطلاعات تاريخي اين مسير شامل عكس، نقشه و به طور اختصاصي مسير استان يزد بررسي و مجموعه قدمگاه‌ها، آثار تاريخي، كتيبه‌ها، اسناد و امامزاده‌هاي موجود در استان يزد كه منسوب به برادران امام رضا (عليه‌السلام) هستند، معرفي شده است.

اين نمايشگاه از 13 تا 20 مهرماه به طور همزمان در نگارخانه ملك و موزه آينه و روشنايي يزد برپا خواهد بود.

نمايشگاه «الحيل» كه با همكاري موزه ملي علوم و فناوري برگزار مي‌شود، منتخبي از دستاوردها، اختراعات و ابتكارات دانشمندان ايراني مسلمان است. اين نمايشگاه از آثار بنو موسي بن شاکر خراساني (سه برادر به نام‌هاي محمد و احمد و حسن پسران موسي بن شاکر، علماي معروف رياضيات و نجوم و مکانيک در سده سوم هجري كه در بغداد به سر مي‌بردند) است. 

اين نمايشگاه شامل نمايش «كتاب الحيل»، نخستين کتابي که در دوره اسلامي درباره مکانيک نوشته شده است و دستگاه‌هاي مرتبط با علم مكانيك سيالات مانند كأس العدل يا «جام تنظيم کننده» از اولين طرح‌هاي بنوموسي به‌شمار مي‌آيد.

اين نمايشگاه از 11 تا 17 مهر ماه سال جاري در محل نمايشگاه‌هاي دوره‌اي موزه ملك برپا خواهد بود. بازديد علاقه‌مندان از موزه ملك در دهه كرامت رايگان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها