جمعه ۲ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۰
سروده‌های آنا آخماتوا با ترجمه دستغیب منتشر می‌شود

ترجمه عبدالعلی دستغیب از سروده‌های آنا آخماتوا، شاعر روس، تجدید چاپ می‌شود. این مجموعه که «مرثیه‌های شمال‌» نام دارد، ۳۳ سال پیش منتشر شده بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه «مرثیه‌های شمال» شامل ۳۰ شعر از سروده‌های آنا آخماتوا، شاعر اهل روسیه، با ترجمه عبدالعلی دستغیب منتشر می‌شود. این کتاب ۳۳ سال پیش در سال ۱۳۵۳، توسط انتشارات بابک منتشر شده بود.

آنا آخماتوا، با نا م اصلی آنا آندریوا گورنکو در ۲۳ ژوئن ۱۸۸۹ در حوالی اودسای روسیه به دنیا آمد. آخماتوا نام خانوادگی مادر بزرگش بود. خانواده او کمی پس از تولدش به تسارسکویو سلو، نزدیک سن پترزبورگ نقل مکان کردند. این شاعر در ۱۹۱۰ با نیکولای گومیلیف ازدواج کرد و دو سال بعد فرزندشان لف به دنیا آمد. همسرش خیلی زود آنها را ترک کرد و داوطلبانه به ارتش پیوست. او در ۱۹۱۸ از همسرش جدا شد و پس از اعدام همسرش در ۱۹۲۱ به جرم فعالیت‌های ضدانقلابی، به تنهایی مسوولیت بزرگ کردن فرزند را به عهده گرفت. آخماتوا بنیانگذار و رهبر مکتب شعر پترزبورگ است.

عبدالعلی دستغیب پیشتر و در سالمرگ آخماتوا به خبرنگار "ایبنا" گفته بود: عده‌اي معتقدند كه آخماتوا یکی از برجسته‌ترین غزل پردازان عصر حاضر است؛ اما به هر حال اگر او را در سطح جهاني برجسته ندانيم، بي ترديد در ادبيات روسي، از بزرگترين شاعران عصر و ادامه دهنده بزرگان ادبيات كلاسيك روسيه است.

آخماتوا در زمان حكومت ديكتاتوري كمونيسم در شرق، با اشعار عاشقانه و احساسي،‌ ادبيات مقاومت را به وجود آورد. در غزل هاي اين شاعر، احساس، موج مي زند و در عين حال از جامعه و مسووليت اجتماعي جدا نيست. او شعر عاشقانه اي مي گويد كه در آن اردوگاه كار اجباري و خشونت به نقد كشيده مي شود.

«مرثیه‌های شمال» توسط انتشارات نوید شیراز به بازار کتاب ایران عرضه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط