چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۶
حفظ دست‌نوشته های قدیمی در ارمنستان

انستیتوي جديد حفظ دست‌نوشته های قدیمی با حضور «سرژ سارگسیان» ريیس جمهوری ارمنستان در شهر ایروان، پایتخت این کشور تاسیس شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری نوستی ارمنستان، این انستیتو با عنوان «ماتیناداران» قرار است دست‌نوشته‌های باارزش و قدیمی ارمنی را حفظ ،مرمت و نگهداری كند.

سرژ سارگسیان در مراسم افتتاح این انستیتو گفت: ارامنه می‌توانند افتخار کنند که صاحب تاریخ بیش از 1600 ساله مکتوب هستند. «آکاب میگاپارت» و دیگر مشاهیر مشهور این سرزمین در دوره‌های مختلف دست به ابتکارهاي بی‌سابقه در عرصه طبع و نشر زدند و آثار فاخری را از خود به یادگار گذاشتند و بر ماست که امروز در پی حفظ و نگهداری این آثار تلاش به خرج دهیم.

ريیس جمهوری ارمنستان همچنین از خدمات کارمندان عرصه چاپ و نشر این کشور که به گفته او در سال‌های گذشته با حقوق اندک در حفظ این آثار کوشا بوده‌اند قدردانی كرد و اطمینان داد آنها راه گذشتگان خود را ادامه می‌دهند.

گفتنی است انستیتو حفظ و نگهداری دست‌نوشته های قدیمی بر اساس طرح «آرتور مسچیان» معمار مشهور ارمنی ساخته شده و به جدیدترین تجهیزات مدرن ضد حریق و حرارت مساعد حفظ کتاب مجهز شده است. اين انستیتو كه از سال 1957 تاسیس شده، دست‌نوشته‌هايی در زمینه تاریخ، ادبیات، پزشکی، جغرافیا، صرف و نحو، حقوق و... را به زبان‌های ارمنی، فارسی، عربی، یونانی، آسوری، لاتین، هندی، ژاپنی و دیگر زبان ها نگه‌داري مي‌كند. این مرکز اكنون بیش از 18 هزار دست‌نوشته را نگهداری می‌كند و سالانه بر تعداد این آثار به میزان 1000 تا 1500 سند افزوده می‌شود.
گزارشگر: شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها