چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۴
بهترين زوج‌های نويسنده ‌- تصويرگر به انتخاب «كريس ريدل»

تعدادي از نويسندگان و تصويرگران در بيش‌تر كارهاي‌شان يك گروه هنري تشكيل مي‌دهند. با بهترين گروه‌هاي هنري كتاب‌هاي كودك و نوجوان آشنا شويد.

ايبنا نوجوان: «كريس ريدل» يكي از تصويرگران موفقي است كه آثارش در ايران نيز منتشر شده است. «كتاب گورستان»، «تعاليم گائوتمه بودا براي گوسفندان»، «شورش خرگوش‌ها»، «راهنماي معرفت براي بچه‌ها» و چندين اثر ديگر از اين تصويرگر در بازار كتاب موجود است. 

«ريدل» بيش از 20 كتاب با زوج هنري خودش، «پل استوارت» پديد آورده است. اين آثار، كتاب‌هاي پرفروشي ‌چون مجموعه‌ي «لبه‌ي تاريخ» و «زمين ويران» را شامل مي‌شود. او دوبار برنده‌ي جايزه‌ي «گرين‌وي» شده است. با بهترين‌ زوج‌هاي هنري كتاب‌هاي كودك و نوجوان به انتخاب اين تصويرگر آشنا شويد:
 
1- «لوئيس كارول» و «سر جان تنيل» 
بهترين شاهكار مشترك اين نويسنده و تصويرگر، كتاب «آليس در سرزمين عجايب» است. تصاوير «تنيل»، در زمان كودكي بيش‌ترين تأثير را بر من گذاشت و اين آرزو را در من به‌وجود آورد كه روزي براي اين كتاب تصويرگري كنم. 

2- «رولد دال» و «كوئنتين بليك»
«رولد دال» با تصويرگران ديگري نيز همكاري كرده است، اما وقتي كارش غوغا به پا كرده است كه با «كوئنتين بليك» همكاري كرد. «بليك» بزرگ‌ترين تصويرگر در قيد حيات در بريتانياست. 

3- «اي.اي. مايلن» و «اي.اچ. شپارد»
يكي از بهترين آثار مشترك در حوزه‌ي كتاب‌هاي كودك و نوجوان را اين دو نويسنده و تصويرگر آفريده‌اند. تركيب داستان‌هاي خنده‌دار «مايلن» و تصاوير ظريف «شپارد» خيره‌كننده است. «شپارد» شخصيت‌هاي داستان را با عمقي مشخص در زمينه‌اي از مكان‌هاي واقعي مانند بيشه‌زار قرار داده است. 

4- «هولي بلك» و «توني دترلزي»
داستان و تصاوير اين دو هنرمند، در كنار هم مي‌آيند. تصاوير بخشي از اطلاعات را در اختيار خواننده قرار مي‌دهند و الهام‌بخش درك مطالب داستان هستند. 

5- «فلورنس پري‌ هيد» و «ادوارد گوري»
اگر بخواهيد هنر واقعي اين دو را درك كنيد بايد همين حالا به يك كتاب‌فروشي سري بزنيد و يك كتاب از كارهاي مشترك آن‌ها را تهيه كنيد. كتاب‌هايي كه شاهكار هستند. محلي كه تصور و خيال يك نويسنده و يك تصويرگر فوق‌العاده با هم پيوند مي‌خورد. 

6- «جوليا دونالدسون» و «آلكس شفلر»
يك نمونه‌ي ديگر از كتاب‌هايي كه از شاهكارهاي ادبي و تصويري به شمار مي‌روند، آثار مشترك اين دو هنرمند هستند. كتاب‌هايي كه در آن كلمات و تصاوير، هم‌سانند. بهترين نمونه‌ي اين همكاري كتاب «گرافالو» است كه محبوبيت زيادي در بين خوانندگان دارد. 

7- «ژاكلين ويلسون» و «نيك شارات»
«ژاكلين» بهترين نويسنده‌اي است كه من تا كنون ملاقات كرده‌ام. «نيك» هم آدم جالب توجهي است. يك‌بار دخترم را به همراه خودم به خانه‌ي او بردم و متوجه شدم كه او بيش‌تر از اين‌كه جذب كارهاي پدرش شود، از آثار نيك خوشش مي‌آيد.
 
8- «سي.اس. لوئيس» و «پولين باي‌نس»
«ماجراهاي نارنيا» از بچگي كتاب مورد علاقه‌ام بوده است. يعني همان زماني كه «اصلان» را «الصاتين» مي‌خواندم و سگم را هم به همان نام صدا مي‌زدم. نبوغ «باي‌نس» به اندازه‌ي «لوئيس» قابل تحسين است، به‌ويژه در جاهايي كه جنگل‌هاي انبوه و كوه‌هاي ناهموار نارنيا را به تصوير كشيده است. 

9- «اندي استنتون» و «ديويد تازي‌مان»
شخصيتي ديوانه‌تر و خنده‌دارتر از آقاي «گام» در «استنتون» نديده‌ام، آن‌هم زماني كه با قلم «تازِ‌مان» زندگي پيدا كرده است. 

10- «نورمن هانتر» و «ويليام هيث رابينسون»
«رابينسون» يكي از تصويرگران موردعلاقه‌ي من است. تنها خطوط ترسيم شده ه‌بوسيله‌ي او هستند كه مي‌توانند كتاب‌هاي «هانتر» را گويا و زنده كنند.

منبع: سايت گاردين

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها