جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴
آموزش هنرهای قرآنی به كودكان در نمايشگاه قرآن

18غرفه‌ با فعاليت‌هاي گوناگون در بخش كودك نمايشگاه قرآن كريم تلاش مي‌كنند تا كودكاني را كه به نمايشگاه قرآن مي‌روند، با هنرها و داستان‌هاي قرآن آشنا كنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) از نمايشگاه قرآن كريم، معاون بخش كودك نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، گفت: تمام كارگاه‌هايي كه در اين بخش طراحي شده‌اند با هدف آموزش فعاليت مي‌كنند و كودكان در اين بخش با تمام مراحل كتابت قرآن مانند نقش و نگارهاي اطراف صفحه‌ها، طراحي جلد و خطاطي قرآن آشنا مي‌شوند.

محسن حموله، با اشاره به اين‌كه فضاسازي بخش كودك به‌گونه‌اي است كه كودكان با ورود به اين بخش، علاوه بر لذت بصري فعاليت‌هايي را نيز ياد مي‌گيرند، گفت: نورپردازي اين بخش طوري است كه سقف آن مانند يك آسمان پر ستاره به نظر مي‌آيد و از طبقه‌ بالاي مصلا نيز به خاطر اين شيوه‌ي نورپردازي كاملاً مشخص است.

«نقاشي روي ميز»، «سنجش معلومات قرآني»، «مسابقات رايانه‌‌اي با موضوعات قراني» و «روخواني قرآن» بخشي از فعاليت‌هاي اين بخش است.

حموله افزود: در بخش سنجش معلومات قرآن، كودكان به پرسش‌هاي خاصي كه درباره‌ قرآن مطرح مي‌شود پاسخ مي‌دهند و هر كه معلومات بيشتري داشته باشد جايزه مي‌گيرد. مسابقات رايانه‌اي نيز شامل پرسش‌هاي قرآني است كه كودكان با پاسخ دادن به آنها به مرحله‌هاي بالاتر راه مي‌يابد و كساني كه به مرحله‌ نهايي مي‌رسند جايزه دريافت مي‌كنند.
 
ايستگاه روخواني نيز براي رفع اشكالات قرائت قرآن كودكان است و در اين ايستگاه نيز براي تشويق بيشتر بچه‌ها، به كساني كه درست قرآن را بخوانند، جايزه تعلق مي‌گيرد.

قصه‌هاي قرآني، كتاب‌سازي و  خاطره‌نويسي از ديگر ايستگاه‌هايي‌اند كه در اين بخش به چشم مي‌آيد.
 
معاون بخش كودك در اين باره گفت: در بخش قصه‌هاي قرآني كودكان داستان‌هاي قرآني مانند داستان حضرت يوسف، حضرت يونس(ع) و ... را مي‌شنوند و در ايستگاه كتاب‌سازي با كمك دوستان خود خلاصه‌اي از داستان را مي‌نويسند و تصويرگري مي‌كنند و در قالب كتاب آماده مي‌كنند در پايان هر روز بهترين كتاب‌ها جايزه مي‌گيرند. 

نقاشي ديواري، تذهيب، خوش‌نويسي، خط‌هاي قرآني ثلث، نسخ و نستعليق بخش‌هاي هنري اين نمايشگاه هستند. حموله تاكيد كرد: كودكان در اين ايستگاه‌ها با هنرهاي قرآني آشنا مي‌شوند و مي‌توانند با وسايلي كه براي آنها فراهم آمده اين هنرها را آموزش ببينند. 

وي افزود: «حل جدول‌هاي قرآني» نيز بخشي از فعاليت‌هاي بخش كودكان و نوجوانان است. اين بخش براي كودكان بزرگ‌تر است كه مي‌توانند بخوانند و بنويسند و با روش حل جدول آشنايي دارند. «نمايش سايه‌اي» نيز تكنيك جديدي از نمايش است كه در ان به جاي استفاده از عروسك‌، از نور و سايه استفاده مي‌شود و در اين بخش شش اجرا خواهيم داشت. سه اجرا پيش از افطار و سه اجرا بعد از افطار.

او افزود: در ايستگاه نمايش سايه‌اي، داستان‌هاي «كشتي حضرت نوح نبي(ع)» و «نزول قرآن» به نمايش در مي‌آيند.

محسن حموله عنوان كرد: بخش كودك و نوجوان نمايشگاه پيش از افتتاح نمايشگاه آماده شد و از روز نخست بازگشايي اين نمايشگاه پذيراي مخاطبان بود.

نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با شعار «قرآن، كتاب بيداري» تا چهارم شهريورماه در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها