شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
سه مجموعه شعر  جدید حامد ابراهیم‌پور منتشر می‌شود

حامد ابراهیم‌پور گزیده غزل‌هایش با عنوان «من هنوز بی اجازه شاعرم» و دو مجموعه از سروده‌های جدیدش در قالب‌های سپید و کلاسیک را در دست انتشار دارد./

ابراهیم‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: دفتر شعر «من هنوز بی اجازه شاعرم» گزیده غزل‌های من از سال 1374 تا 1389 را شامل می‌شود و حجمی حدود 300 صفحه دارد.

وی توضیح داد: مضمون اغلب این غزل‌‌ها مسایلی عاطفی البته با محوریت نگاهی اجتماعی است. همچنین در این مجموعه نمونه‌های برجسته‌تر غزل «فرافرم» همراه با توضیحاتی درباره این نوع غزل ارایه شده است. این کتاب توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت مراحل انتشار را طی می‌کند.

این شاعر توضیح مختصری درباره غزل فرافرم ارایه و تشریح کرد: این نوع غزل‌ها بیشتر در فرم و اجرا از تکنیک‌های سینمایی و شگردهای روایت در ادبیات داستانی بهره می‌گیرند. روایت در این نوع شعرها غیرخطی است و به تناسب تغییر فضا، تغییر راوی، تغییر زاویه دید و بازگشت به گذشته‌های پی در پی فرم این نوع غزل نیز تغییر می‌کند. به عبارت دیگر در این‌جا غزل تنها یک قالب نیست.

وی در ادامه به مجموعه جدید شعرهای سپیدش اشاره و تصریح کرد: «بزرگراه گمشده» عنوانی است که برای این مجموعه در نظر گرفته‌ام. شعرهای این مجموعه طی یک سال اخیر سروده شده‌اند و ادامه کارهای من در مجموعه «مرده‌ها خواب نمی‌بینند» به حساب می‌آیند.

ابراهیم‌پور افزود: سروده‌های این مجموعه شعرهایی اجتماعی با رگه‌های قوی عاطفی اند که با تمرکز برفرم و اجرا و با استفاده از شگردهای سینمایی و نگاه جامعه‌شناسانه و اسطوره‌ای سروده شده‌اند. حدود 20 شعر که در میان آن‌ها چهار منظومه بلند نیز دیده می‌شوند، برای این مجموعه در نظر گرفته‌ام.

وی درباره مجموعه جدید شعرهای کلاسیک خود نیز اظهار داشت: این مجموعه با عنوان «نگذار نقشه‌ها وطنم را عوض کنند» در چهار دفتر گردآوری شده و هر دفتر به جز دفتر رباعی‌ها، حدود ۶ قطعه شعر را شامل می‌شود.

شاعر مجموعه «دروغ‌های مقدس» به هریک از دفترهای این مجموعه اشاره کرد و گفت: دفتر نخست در برگیرنده غزل‌های فرافرم عاطفی است. دفتر دوم ۶ مثنوی بلند با نگاه تلخ اجتماعی را شامل می‌شود و در دفتر سوم چهارپاره‌هایی آمده اند که تلفیقی از مضامین عاطفی و اجتماعی اند و نگاهی انتقادی دارند.

وی در پایان یادآور شد: دفتر آخر، رباعی‌های من‌را شامل می‌شود که درباره مضامین مختلف سروده شده‌اند. هر دو مجموعه «بزرگراه گمشده» و «نگذار نقشه‌ها وطنم را عوض کنند» توسط انتشارات کتابسرای تندیس مراحل اداری انتشار را طی می‌کنند.

حامد ابراهیم‌پور متولد فروردین 1359 است. نخستین مجموعه شعر او «یک مرد بی ستاره آبانی» در سال 1379 توسط نشر تهران صدا در 80 صفحه منتشر شد. «مرده‌ها خواب نمی‌بینند» عنوان دومین مجموعه شعر او در 121 صفحه است که توسط نشر نغمه زندگی در سال 1386 به چاپ رسید.

سومین دفتر شعر این شاعر با عنوان «دروغ‌های مقدس» دربرگیرنده پاره‌ای از غزل‌ها و مثنوی‌های اوست که دوره‌ای چهارساله (1386- 1378) از تلاش شاعر را نشان می‌دهد. این مجموعه سال 1389 توسط نشر داستان در 132 صفحه منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط