شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸
كارنامه فعاليت‌هاي خياباني در نهضت آزاديستان منتشر شد

سيدهادي خسروشاهي كتاب "نهضت آزاديستان و شهيد شيخ محمد خياباني" را تدوين كرده و به فعاليت‌ها و مبارزات خياباني در نهضت آزاديستان پرداخته است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين اثر در 7 فصل تدوين شده است. "از ولادت تا نمايندگي مجلس شوراي ملي"، "بسته شدن مجلس شوراي ملي"، "قيام آزاديستان"، "داستان شهادت خياباني"، "علل شكست نهضت آزاديستان"، "افكار و انديشه‌هاي بلند شهيد خياباني" و "كارنامه فرهنگي و اجتماعي نهضت آزاديستان" عناوين فصل‌هاي اين كتابند.

سيدهادي خسروشاهي در فصل 6 اين اثر با عنوان "افكار و انديشه‌هاي بلند شهيد خياباني"، يكصد سخن از انديشه‌هاي خياباني را با مضاميني مانند، آزادي و استقلال، تجدد و ترقي، فلسفه اجتماعي، اخلاق و شرايط موفقيت تنظيم كرده است.

همچنين مولف كتاب "نهضت آزاديستان و شهيد شيخ محمد خياباني"، فصل مستقلي از اين اثر را به گزيده‌اي از نطق‌هاي خياباني اختصاص داده است. اين 57 سخنراني شيخ محمد خياباني، در ماه‌هاي يكم ارديبهشت تا 12 تير 1299 صورت گرفته‌اند.

"قيام شيخ محمد خياباني"، "قيام آذربايجان و ستارخان"، "ميراث‌خوار استعمار"، "شيخ محمد خياباني خروش حماسه‌ها" و "بررسي تطبيقي دو نهضت جنگل و خياباني" عناوين برخي از آثاري‌اند كه خسروشاهي براي تدوين اين اثر مورد استفاده قرار داده است.

شيخ محمد خياباني از علماي آذربايجان بود كه مبارزات خود را در صدر مشروطه آغاز و از تبريز به مجلس شوراي ملي راه يافت و از آنجا مبارزات پر دامنه‌اي با نفوذ سلطه بيگانه داشت. يكي از دلايل عمده خيزش خياباني، انعقاد قرارداد 1919 بين ايران و انگليس بود كه در آن قرارداد ايران رسما به كشور مستعمره انگليس تبديل شد.

كتاب "نهضت آزاديستان و شهيد شيخ محمد خياباني" به اهتمام سيدهادي خسروشاهي، در قطع وزيري و 385 صفحه و شمارگان 2000 نسخه و به بهاي 65 هزار ريال توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها