دوشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱
بشارت‌هاي نبوي درباره دولت مهدوي

چاپ نخست كتاب «به سوي دولت كريمه» تاليف آيت‌الله صافي گلپايگاني، از سوي انتشارات مسجد مقدس جمكران منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر چهاردهمين و آخرين كتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدويت» به شمار مي‌آيد و به برخي از خصوصيات نظام و جامعه مهدويت در زمان حكومت حضرت مهدي موعود(عج) مي‌پردازد.

يكي از برنامه‌هاي مهم رسالت انبيا(عليهم‌السلام)، به ويژه رسالت رسول خاتم(ص) سوق دادن جامعه اسلامي به سوي امت واحده و دولت عدل جهاني است. اين برنامه در متن دعوت اسلام قرار دارد و به يقين با ظهور حضرت مهدي(عج) اين جامعه و حكومت برقرار مي‌شود و دنيا تحت يك نظام و قانون واحد و امت واحده اداره خواهد شد.

اين وعده الهي است كه قرآن كريم، احاديث بسيار و متواتر بر آن دلالت دارند. از جمله در سوره «توبه» آيه 33 و در سوره «صف» آيه 9 مي‌فرمايد: «هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين كله؛ او (خدا) كسي است كه پيامبر خود را به هدايت و دين حق فرستاد تا اين كه دين حق را بر هر دين ديگر غالب كند».

اهل ادب مي‌دانند كه اگر «لام» در «ليظهره» لام غايب و نهايت باشد، مفاد آيه اين است كه؛ اين دين حق پيش مي‌رود تا خدا آن را به نهايت كمال برساند و بر همه اديان غالب گرداند و اگر لام براي تعليل باشد، باز هم علت غايي فرستادن پيامبر(ص) را كه غلبه يافتن دين او بر همه اديان است، بيان مي‌كند.

خداوند همچنين در همين دو سوره وعده مي‌دهد تلاش‌هاي كفار كه مي‌خواهند با دهان‌هاي خود نور خدا را خاموش كنند، نقش بر آب و بي‌نتيجه خواهد شد و خدا نورش را تمام و كامل خواهد گرداند.

در سوره انبيا، نور، قصص، صافات و سوره‌هاي ديگر قرآن، آيات متضمن وعده و بشارت به اين ظهور و اين حكومت الهي بسيار آمده‌اند. در احاديث معتبر كه در جوامع حديث شيعه و سني روايت شده‌اند، نيز اين وعده به صراحت جاي دارد.

در تاكيد بر حتميت اين ظهور و اين كه وقوع آن ـ‌ هر چند به تاخير افتد ـ تخلف‌ناپذير است، يكي از روايات معروف كه اشعار به امتداد بسيار طولاني زمان قبل از ظهور دارد، به اين مضمون است: «اگر از دنيا باقي نماند مگر يك روز، خدا آن قدر آن را طولاني و دراز مي‌كند تا امام موعود ظهور نمايد و عالم را پر از قسط و عدل كند، چنان‌كه پر از ظلم و جور شده است».

بديهي است كه شخص مومن به خدا و رسول؛ نه وقوع اين ظهور را استبعاد مي‌كند؛ چون خداوند متعال بر هر امري قادر و تواناست، خدايي كه اين عوالم بزرگ و كوچك و اين ميلياردها و ميلياردها كهكشان‌ها و منظومه‌ها را آفريده و عجايب و نيروهايي كه در ذرات اين عالم و اتم‌ها خلق كرده است، عقل بشر را به حيرت انداخته و كوچك‌ترين مخلوق او، انديشه‌هاي همه كاوش‌گران را به خود مشغول ساخته است، قادر است مقدمات و تمام اسباب اين ظهور را فراهم كند. و نه در صدق پيامبري كه وعده‌هاي بسيارش از غيب و آينده جهان و اشخاص به وقوع پيوسته، شك و ترديد مي‌كند؛ چون واضح است زمينه تصديق پيغمبر(ص) بعد از وقوع اين همه خبرهاي غيبي قرآن كريم و خود آن حضرت و اميرالمومنين علي(ع) براي كساني كه در بسياري از اين وعده‌ها، صدق آن حضرت را تجربه كرده و درك كرده‌اند، به مراتب زيادتر و وسيع‌تر از آغاز ظهور اسلام و اعلام اين وعده‌هاست. با اين حال، مسلمانان مومن و روشندل كه به آن حضرت ايمان آورده بودند، به همه وعده‌هاي آن حضرت ايمان محكم داشتند.

چاپ نخست كتاب «به سوي دولت كريمه» در شمارگان 2000 نسخه، 64 صفحه و بهاي 7000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط