شنبه ۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
برندگان جوايز «كارنگي» و «كيت گرين وی» معرفی شدند

«پاتريك نس» و «گراهام بيكر اسميت»، جوايز «كارنگي» و «كيت گرين وي‌» سال 2011 را به خانه بردند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از سايت خبري گاردين، «پاتريك نس» جايزه معتبر مدال كارنگي را براي كتاب «هيولاهايي از جنس مردان» به دست آورد. نس با استفاده از فرصتي كه در هنگام دريافت جايزه براي سخنراني در اختيار داشت، از سياست‌هاي دولت انگلستان درباره استفاده از نيروهاي داوطلب براي اداره كتابخانه‌ها به شدت انتقاد كرد.

نس در اين سخنراني خود را با عنوان «كودك تربيت‌شده كتابخانه‌ها» ناميد و اظهار داشت: «دانش بدون استفاده خواهد بود اگر شما حتي ندانيد در كجا بايد به دنبال آن بگرديد و چقدر بيشتر مي‌يابيد وقتي كه كسي جهت درست را به شما نشان دهد. اين كاري است كه كتابداران انجام مي‌دهند.»

«هيولاهايي از جنس مردان» سومين بخش از سه‌گانه‌‌اي به قلم نس است. دو بخش ديگر اين سه‌گانه با نام‌هاي «چاقويي كه هرگز نمي‌برد» و «پرسش‌ و پاسخ» به ترتيب در سال‌هاي 2009 و 2010 نامزد دريافت جايزه كارنگي بودند و اين نخستين بار در تاريخ اين جايزه است كه هر سه كتاب يك مجموعه مدعي دريافت آن شده‌اند.

اين مجموعه سه جلدي داستان جهاني را مي‌گويد كه زنان در آن به تبعيد فرستاده مي‌شوند و مردان مي‌توانند افكار يكديگر را بخوانند. در «مرداني از جنس هيولاها»، «تاد» قهرمان مجموعه و دوستش «ويولا» خود را در جبهه مبارزه سه ارتشي مي‌يابند كه آماده‌اند تا سر حد مرگ با يكديگر مبارزه كنند. 

«زندانی تفتیش عقاید» نوشته «ترزا برسلین»، «هجوم مرگ به پپر روکس» اثر «جرالدین مک کاگرین»، «وداع عروس» اثر «مگ روسوف»، «کلاغ سفید» نوشته‌ «مارکوس سد‌ویک» و «بیرون از سایه‌ها» نوشته «جیسون والاس» نيز در فهرست اين دوره از جايزه كارنگي به چشم مي‌خورد اما گروه داوري اين جايزه، «پاتريك نس» را شايسته دريافت آن تشخيص داد.

جايزه تصويرگري «كيت گرين‌وي» كه به خواهر جايزه كارنگي معروف است،‌ به «گراهام بيكر اسميت» براي كتاب مصور «دورتر» رسيد. «آنتوني براون» كه ركورد دريافت سه جايزه گرين‌وي را دارد و يكي از داوران اين دوره جايزه نيز بود، كتاب مصور «دورتر» را دركي از زيبايي با كيفيتي روياگونه توصيف كرد كه تخيل خوانندگاني از همه سنين را درگير خود مي‌كند.

جایزه کارنگی در سال ۱۹۳۶ برای بزرگداشت یاد اندرو کارنگی (۱۹۱۹- ۱۸۳۵) انسان بشر دوست متولد اسکاتلند در انگلستان بنیاد نهاده شد. او بیش از ۲۸۰۰ کتابخانه در سراسر دنیای انگلیسی زبان ساخت. این مدال هر سال از سوی انجمن کتابخانه بریتانیا به برجسته‌ترین اثر انگليسي زبان، در حوزه ادبیات کودک و نوجوان تعلق می‌گیرد. گروه داوران کارنگی شامل ۱۲ کتابدار کودک ونوجوان هستند.
جايزه كارنگي تا كنون به شماري از مشهورترين نويسندگان كتاب‌هاي كودك و نوجوان تعلق گرفته و نام نويسندگاني چون «سي. اس. لوئيس»، «فيليپ پولمن»،‌ «تري پراچت» و «آن فاين» در فهرست برندگان اين جايزه ديده مي‌شود.

جايزه کیت گرین نيز به یاد تصویرگر محبوب و اثرگذار کتاب‌های کودکان در قرن نوزدهم، «کیت گرین وی»، از سوی انجمن کتابخانه‌های بریتانیا هر سال به بهترین آثار تالیف و تصویرگری کتاب‌های کودکان انگلیسی زبان اهدا می‌شود.

سال پيش نيل گيمن براي «مكاب گورستان» جايزه مدال كارنگي را دريافت كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها