سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
پايان ترجمه «سرچشمه مقدس ورزش و فرهنگ»

تمامي ورزش‌ها و آيين‌هاي فرهنگي ريشه در مناسك ديني و معنوي دارند. «قاضي بن‌محمد» نويسنده كتاب «سرچشمه مقدس ورزش و فرهنگ» مي‌كوشد اين موضوع را در كتابش بررسي و اثبات كند.\

حسن نورايي‌بيدخت، مترجم كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: اين نويسنده معتقد است بازي‌هاي ورزشي در آيين‌هاي معنوي و ديني گذشته ريشه دارند.

وي افزود: نويسنده براي اثبات اين مدعا، بازي‌هاي متعددي را مثال مي‌زند و ميان آنها و اديان مختلف رابطه‌اي ايجاد مي‌كند. او «راه‌روي» را به طواف دور كعبه و همچنين «دو» را به دويدن ميان صفا و مروه در دين اسلام مرتبط مي‌داند.

نورايي‌بيدخت ادامه داد: بازي‌هاي المپيك كه برگرفته از يونان باستان است، نوعي آيين ديني به شمار مي‌آيد. كوه «المپ» جايگاه خدايان يونان بود و يونانيان در پيشگاه اين خدايان حركاتي را انجام مي‌دادند كه بعدها به المپيك مشهور شد.

وي با اشاره به بررسي‌هاي نويسنده كتاب در بسياري از مناطق جهان و اديان مختلف گفت: «بن‌محمد» ورزش‌هاي رزمي و همچنين يوگا در شرق آسيا را نيز باقي‌مانده و برگرفته از نوعي عبادت و مراسم عبادي دانست.

يادآور شد: نويسنده كتاب اصراري ندارد كه تمامي ورزش‌ها را برگرفته از مراسم مذهبي بداند، اما معتقد ميان آنها به يقين ارتباطاتي وجود دارد. او اين ارتباط را در اديان مسيحيت، يهوديت، مسحيت و همچنين آيين‌هاي تائوئيسم، كنفوسيوس، هندو و بودايي بررسي كرده است.

ترجمه كتاب «سرچشمه مقدس ورزش و فرهنگ» پايان يافته و به انتشارات حقيقت سپرده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط