دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
"تاريخ فلسفه ايران" در بازار كتاب‌های عربی

انتشارات "دار الزين" در لبنان و "دار الوسام العربي" در الجزاير به تازگی كتابی را با عنوان "تاريخ فلسفه در ايران" منتشر كرده‌اند. اين كتاب را نويسنده و پژوهشگر ايرانی دكتر رؤوف سبهانی به رشته تحرير درآورده است./

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا)، تاريخ طولانی و سرشار ايران در علم و فلسفه بر هيچ كس پوشيده نيست. ايران مهد شكوفايی تفكرات و انديشه‌هايی است كه تأثيری شگرف در عرصه فلسفه به جای گذاشته‌اند. تاريخ فلسفه ايران دربرگيرنده شخصيت‌های بزرگی است كه برخی از آنان صاحبان و مؤسسان مكاتب فلسفی اند كه تاكنون بر محافل و مكاتب فلسفی جهان تأثير گذار بوده است.

با توجه به اهميت جايگاه فلسفه در ايران و نقش فيلسوفان ايرانی در تحولات فلسفي، دكتر رؤوف سبهاني، نويسنده و پژوهشگر ايرانی مقيم لبنان، در كتابی كه با عنوان "تاريخ فلسفه در ايران" به زبان عربی منتشر كرده است، به وضعيت تاريخی و حال حاضر فلسفه در ايران پرداخته است و مخاطبان عرب‌زبان را با آن آشنا می‌كند.

اين كتاب در دو باب تنظيم شده است و به معرفي 118 فيلسوف مشهور ايرانی در دوره‌های مختلف می‌پردازد. در اين ميان زندگی‌ آنان و نظرات و ديدگاه‌هايشان را درباره زمينه‌های مختلف فلسفی توضيح می‌دهد. نويسنده در باب اول به تاریخ فلسفه ایران باستان و قبل از اسلام توجه دارد و فلسفه زرتشت، فلسفه مزدک، فلسفه زروانی و فلسفه مانویت را شرح می‌دهد.

در باب دوم هم به شرح فلسفه در ایران بعد از اسلام دست مي‌زند و به صورت تسلسل تاریخی از نخستین شاگردان ایرانی کندی مانند ابوالعباس سرخسی آغاز مي‌كند و همه فلاسفه در ادوار مختلف تا عصر حاضر را نام می‌برد. وی در اين باب درباره شخصیت‌های معاصری چون غلامرضا اعوانی، سید مصطفی محقق داماد، آیت‌الله مصباح یزدی و رضا اکبریان هم توضيحاتی ارائه می‌كند.

كتاب "تاريخ فلسفه در ايران" در 43َ2 صفحه و با قيمت 15 دلار توسط انتشارات دار الزين در لبنان و انتشارات دار الوسام العربي در الجزاير منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها