دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۳
اثري از «مهدي بركشلي» تجديد چاپ مي‌شود

اميرحسين ذكرگو، پژوهشگر و استاد دانشگاه، پس از فوت مهدي بركشلي، موسيقيدان، امور چاپ آثار وي را به عهده مي‌گيرد، در اين راستا كتاب «انديشه‌هاي علمي فارابي درباره موسيقي» پس از سي سال تجديد چاپ مي‌شود.\

ذكرگو به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: پي‌گيري علمي آثار «مهدي بركشلي» از پيشگامان علم موسيقي را به دليل ارادت ويژه‌اي كه به اين مرحوم داشتم به عهده گرفتم و هر اثري كه از او منتشر شود موجب خوشحالي ام است.

وي ادامه داد: با مراكز مختلف براي چاپ آثار او سخن گفتم كه برخي در دست چاپ است. يكي از اين آثار كه توسط موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري (متن) منتشر مي‌شود، كتاب «انديشه‌هاي علمي فارابي درباره موسيقي» است كه انديشه علمي فارابي در آن بازگو مي‌شود.

ذكرگو توضيح داد: اين كتاب حاوي مجموعه سخنراني‌ها، نوشته‌ها و مقالات بركشلي است كه سالها پيش از او منتشر شد. كتاب در 30سال گذشته ناياب بود ولي خواهان زيادي داشت؛ از اين رو براي چاپ آن اقدام كردم و اثر با ويراستاري و اصلاحات انجام شده منتشر خواهد شد.

ذكرگو افزود: بركشلي به واسطه تحقيقات دامنه‌داري كه بر روي نظرات فارابي داشت، لقب «فارابي ثاني» گرفته است. 

مهدی برکشلی (١٢٩١- ١۳٦٦) فیزیولوژیست، موسیقیدان و مدرس آکوستیک در دانشگاه تهران بود. برکشلی فیزیک را در فرانسه تحصیل کرد و موفق به اخذ درجه دکترا (PHD) فیزیک شد. وي رییس هنرهای زیبای موسیقی در سال ١۳۳٩ و همچنین رییس کمیته بین‌اللملی موسیقی ایرانی بود. بركشلي کتاب‌ و مقالات زیادی در زمینه آکوستیک و موسیقی ایرانی منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط