یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
نقد و بررسي کتاب «ليلي‌هاي ليبرال» اثر دکتر عبدالحميد ضيايي

نشست نقد و بررسي کتاب «ليلي‌هاي ليبرال» اثر دکتر عبدالحميد ضيايي با حضور عبدالجبار کاکايي و سعيد بيابانکي به كوشش ستاد اجرايي انجمن افراز برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ نشست نقد و بررسي کتاب «ليلي‌هاي ليبرال» اثر دکتر عبدالحميد ضيايي با حضور نويسنده اثر، عبدالجبار کاکايي و سعيد بيابانکي به عنوان منتقدان به كوشش ستاد اجرايي انجمن افراز برگزار مي‌شود.

در بخشي از كتاب آمده است: «ليلي‌هاي ليبرال»، در نگاه نخست ترکيبي متناقض نما به ديده مي‌آيد و گونه‌اي از ستيزِ ناسازها و مفهوم‌هاي ناهمگون را در آن مي‌توان يافت؛ از سويي ليلي، نمادِ عشقِ انحصاري و اسطوره‌اي به شمار آمده و از سوي ديگر ليبرال، وصفي است که بيانگر تنوع و تکثر در دوست داشتن و عشق‌ورزي است. مي‌توانيد به جاي ليلي‌هاي ليبرال، بگوييد «مجنون‌هاي ليبرال».
ليلي و مجنونش چندان توفيري ندارد. اين را هم بگويم که ليبرال را برخلافِ نگاه و رويکرد مرسوم در جامعه ايراني، اصلا به معناي منفي يا سياسي رايج‌اش به کار نبسته‌ام! بلکه منظورم چنان که در ادامه خواهد آمد، اشاره به روزگاري است که در آن دوره «مجنون بازي» و «ليلي سازي» به سر آمده و بلانسبتِ چند استثناي رو به انقراض، هم «مجنون» ها از شش جهت سر و گوششان مي‌جُنبد و هم «ليلي» ها، دلبرانِ يک سر و هزار سودا شده‌اند! و هر دو بر قبله‌هاي متعدد نماز مي‌گزارند و هر روز به عشقي نو خرقه مي‌دوزند و فردا همان خرقه به اندامشان زار مي‌زند! 

برخلاف عشق اسطوره‌اي انحصارگرا، در عشق از نوع ليبرال، به جاي آن که به معشوقي يگانه تا آخرين نفس و با تمام قوا عشق ورزيده شود، کوشش بر آن است که «افرادِ بيشتري را به ميزانِ کمتر دوست داشته باشند»، تا ضريبِ وقوعِ خطرات و مخاطرات نيز به حداقل برسد! صد البته اين حرف و حديث‌ها و پرسش‌ها، چيزي از ارزش عشق (از هر نوعي که باشد) نخواهد کاست.

نقد و بررسي کتاب «ليلي‌هاي ليبرال» عصر يك‌شنبه (29 خرداد) ساعت 17 در موسسه باور، خيابان تخت طاووس، خ اورامان، پلاک ۵۵ طبقه دوم به كوشش ستاد اجرايي انجمن افراز برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها