یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۹
شيطنت‌های «برنی بريدج» در «مدرسه‌ی متروكه»

«برني بريدج» در خوابگاهي قديمي و متروكه زندگي مي‌كند. او طبقه‌ي سوم اين خوابگاه را انتخاب كرده، «چون جان مي‌دهد از پنجره، بادكنك‌هاي پر از آب را روي سر بچه‌ها بيندازيم.» خب! احتمالاً همين يك جمله كافي است تا بفهميد در «مدرسه‌ي متروكه» با چه كساني طرف هستيم!

ايبنا نوجوان: «مدرسه‌ي متروكه» عنوان مجموعه‌اي از «آر.ال.استاين» است كه برخلاف بيش‌تر آثارش كه در ژانر وحشت قرار مي‌گيرند، حال و هوايي طنزآميز دارد؛ آنقدر كه خودش در اين باره مي‌گويد: «كاش همه مي‌تونستن دانش‌آموز مدرسه‌ي متروكه باشن

«تمشك بزرگ رو بالا بيار»‌ نام نخستين كتاب از اين مجموعه است كه به‌تازگي با همكاري انتشارات قطره و ايران‌بان و با ترجمه‌ي «ندا شادنظر» منتشر شده است.

اين كتاب از زبان «برني بريدج» نقل مي‌شود. او عكس خودش را روي تي‌شرت‌ چاپ مي‌كند تا بچه‌ها از آن استفاده كنند و همه او را «برني بزرگ» صدا مي‌كنند. همين‌ها كافي است تا او خود را رئيس بچه‌هاي مدرسه بداند. 

البته او دشمني به نام «شرمان اكس» دارد كه پسري پول‌دار و لوس است: «شرمان در خوابگاهي مقابل خوابگاه متروكه زندگي مي‌كند كه همه‌ي ما از آن بيزاريم. حتي نمي‌توانم اسم خوابگاهش را به زبان بياورم. وقتي اسمش را به زبان مي‌آورم، دندان‌هايم را به هم مي‌فشارم، بيني‌ام جمع مي‌شود، لب‌هايم مثل سوسيس باد مي‌كند. اسمش ... اسمش ... (نفس عميقي مي‌كشد).... خوابگاه نايس است

بالاخره روزي مي‌رسد كه برني بايد با دشمن بزرگش شرمان رو‌به‌رو شود. آن هم زماني كه شرمان با ساعت چهل و دو كاره‌اش همه‌ي بچه‌هاي مدرسه را دور خودش جمع كرده است.
حالا برني بايد كاري كند تا آن ساعت از آن او شود. گرچه ابتدا چندان هم موفق نيست: «شرمان با حقه پول‌هايم را از چنگم درآورد و هنوز هم شاعتش را داشت! بايد ساعت را به دست مي‌آوردم. بايد به دستش مي‌آوردم! اما چطور؟... شب موقع شام، مي‌دانستم چطور آن را به دست بياورم. حالا نوبت من بود كه نقشه بكشم...»

فكر مي‌كنيد نقشه‌ي برني چه بود؟ خوردن بيست و پنج كيك تمشك در مسابقه‌ي كيك ‌خوري!
خب! اين كاري نيست كه برني از پسش بربيايد اما «بيست» حتماً مي‌توانست به برني كمك كند، البته اگر به كيك تمشك حساسيت نداشته باشد!

آيا نقشه‌ي برني براي به دست آوردن ساعت چهل و دو كاره‌ي شرمان با موفقيت تمام مي‌شود؟ شايد!

براي مطمئن شدن از اين موفقيت مي‌توانيد «تمشك بزرگ را بالا بيار» را بخوانيد. 

«آر.ال.استاين» متولد 1943 در آمريكاست. او بعد از به پايان بردن تحصيلات دانشگاهي به نيويورك رفت تا نويسنده شود. براي همين هم در برخي مجلات كودك و نوجوان، مطالبي براي آن‌ها مي‌نوشت. 
نخستين كتاب‌هاي ترسناك او مجموعه‌ي 100 جلدي «خيابان ترس» بود كه باعث شهرتش شد. 
«كلبه‌ي وحشت»، «دايره‌ي وحشت» و «تالار وحشت» از ديگر مجموعه‌هاي اين نويسنده است كه تا به‌حال نزديك به 400 ميليون نسخه از آن به فروش رفته است.
 
«بوي بد از كجا مي‌آيد؟» دومين عنوان «مدرسه‌ي متروكه» ‌است كه به‌زودي منتشر مي‌شود.
«
تمشك بزرگ را بالا بيار» توسط انتشارات قطره و ايران‌بان و با قيمت 2800 تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها