شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۱
انتشار «كشف الحقائق» 19 سال پس از فوت نويسنده

پنجم تير ماه مصادف با نوزدهمين سالگرد رحلت آيت‌الله مدني‌كاشاني از روحانيون اهل قلم و مبارزي است كه تاليفات گوناگون به زبان فارسي و عربي داشت. دفتر نشر آثار و انديشه‌هاي وي در نظر دارد در سال‌روز درگذشت او كتاب «كشف الحقائق» كه از جمله تاليفات مسايل اعتقادي است را منتشر كند.\

مهدي مدني، از فرزندان آيت‌الله آقارضا مدني‌كاشاني كه مديريت دفتر نشر آثار اين روحاني سياسي و اهل قلم را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره عنوان داشت: از اين روحاني مبارز بيش از 20 اثر تاليفي برجاي مانده است كه برخي از آنها در زمان حيات وي منتشر شده‌اند. دفتر نشر آثار و انديشه‌هاي آيت‌الله مدني با ترجمه برخي از اين متون و برپايي نشست‌هايي هم‌انديشي در كاشان، راه اين عالم ديني را ادامه مي‌دهد. 

وي با اشاره به اين كه مرحوم پدرش از شاگردان آيت‌الله حائري‌يزدي، موسسه حوزه علميه قم بود و پس از 12 سال تحصيل در قم به شهر كاشان بازگشت تا به مردم آن سامان خدمت كند، گفت: وي از هم‌دوره‌اي‌هاي امام خميني(ره) آيت‌الله گلپايگاني، آيت‌الله احمد خوانساري و آيت‌الله نجفي بود و اجازه اجتهاد خود را به صورت كتبي از آيت‌الله حائري‌يزدي و برخي از مراجع ديگر نظير سيدابوالحسن اصفهاني، آقا ضياءالدين عراقي و آيت‌الله مسجدشاهي دريافت كرد.

مدني با بيان اين كه از زمان هجرت جد وي،‌ملامحمود شيرازي، از شيراز به كاشان، مسجدي در كاشان وجود داشت كه وي با آبادكردن آن در سال 1290 قمري به تدريس و برگزاري نمازهاي جماعت در آن پرداخت، تصريح كرد: پدرم پس از بازگشت به كاشان به امام جماعت همين مسجد كه ديگر مدرسه علميه «ميان چال» كاشان نام گرفته بود، منسوب شد و با توسعه اين مكتب، حوزه جديدي بنا كرد كه همچنان فعاليت‌هاي آن ادامه دارد.

وي با اشاره به اين كه «اكنون برادر بزرگم، حجت‌الاسلام محمدتقي مدني مسووليت زمامداري و برگزاري نمازهاي جماعت آن را برعهده دارد» گفت: موسسه فرهگي نشر آثار و انديشه‌هاي آيت‌الله مدني كه دفتري در تهران دارد، در شهر كاشان به چاپ و نشر آثار علمي، اعتقادي و ديني وي مي‌پردازد. اين موسسه فعاليت رسمي خود را از سال 83 آغاز و تاكنون برخي از آثار آيت‌الله مدني را چاپ و تعدادي را نيز از زبان عربي به فارسي ترجمه كرده است.

فرزند آيت‌الله مدني‌كاشاني كتاب «كشف الحقايق في الرد الذنديق و المنافق» كه چاپ نخست آن سال 1333 چاپ شده بود را از جمله آثار در نوبت چاپ اين مركز خواند و توضيح داد: قرار است ويرايش جديد اين كتاب با همكاري موسسه بوستان كتاب قم براي ارايه در نوزدهمين مراسم سالگرد رحلت وي در شهر كاشان چاپ و منتشر شود.

وي افزود: اين كتاب درباره مسايل اعقادي به رشته تحرير درآمده است و از جمله موضوعات آن مي‌توان به علايم آخرالزمان، خداشناسي، پاسخ به شبهاتي كه مخالفان طرح كرده‌اند، لزوم تبعيت حكام از مراجع و علماء و ... اشاره كرد.

مدني كتاب «قصاص للفقهاء و الخواص» را از ديگر آثار اين روحاني خواند كه اكنون توسط اين موسسه با تدوين شروحي جديد و به زبان فارسي ترجمه مي‌شود و قرار است محتواي آن در مقايسه با آراي ساير علما در قالب متن آموزشي منتشر شود. به گفته وي، «دكتر احمد شريف مسووليت اين كار را بر عهده دارد. پيش‌بيني مي‌شود اين اثر تا سال آينده آماده چاپ شود. 

مدير دفتر نشر آثار و انديشه‌هاي آيت‌الله مدني با اشاره به اين كه اغلب آثار علمي آيت‌الله مدني به زبان عربي تاليف شده بود، گفت: از اين روحاني مجاهد حدود 20 اثر علمي، اعتقادي و اجتماعي برجاي مانده است. پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، مدرسه علمي‌اش محل فعاليت‌هاي سياسي بود و او رابطه نزديكي با امام خميني(ره) داشت.

وي با اشاره به اين كه آيت‌الله مدني كاشاني در سن 92 سالگي دار فاني را وداع گفت، يادآور شد: از جمله ويژگي‌هاي اخلاقي بارز اين مرد مي‌توان خلوص و شجاعت وي را ياد كرد كه در آثار گوناگونش نيز مشهودند. او بدون هيچ ترس و واهمه‌اي مسايل زمانه خود(وضعيت داخلي ايران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي) را نقد و بررسي مي‌كرد، همچنان كه از مخالفان جدي ايجاد سالن سينما در زمان طاغوت در شهر كاشان بود.

فرزند آيت‌الله مدني از پدر خود به عنوان سياستمداري ياد كرد كه سياست‌بازي نمي‌كرد و همواره همگان را به پيروي از امام خميني(ره) توصيه مي‌كرد و يادآور شد: مراسم نوزدهمين سالگرد رحلت آيت‌الله مدني، پنجم تيرماه سال جاري در مسجد و مدرسه علميه‌اي كه به نام وي در كاشان فعاليت دارد، برگزار مي‌شود و حجت‌الاسلام دكتر ناصر رفيعي سخنراني اين مراسم را بر عهده دارد. همچنين در اين روز كتاب «كشف الحقائق» ارايه خواهد شد.

از جمله آثار و تاليفات چاپ شده آيت‌الله مدني‌كاشاني مي‌توان تعليقة شريفة علي بحث الخيارات و الشروط، براهين الجج للفقهاء و الحجج (4 جلد)، كتاب القصاص للفقهاء و الخواص، كتاب الديات، كشف الاستار عن حكم المغرب و الاستتار، فرايض المقلّدين(رسالة عمليّه)، رساله في حكم التيمم لضيق الوقت و عدم دليل عليه مع وجود الماء عنده، كتاب الخلافة، كشف الحقائق في الرد علي الزنديق و المنافق، رسالة في اصول مذهب تشيع، مناسك حج، الحجابيه، من ولي السفهاء، رساله في الربا، رسالة في آنية الذهب و الفضه، كفاية روية الهلال في البلاد البعيدة، آل محمد كيست؟ و رساله در ولايت فقيه
را نام برد.

كتاب‌هاي «الحواشي علي كتاب العروةالوثقي»، «الحاشيه علي الغاية القصوي»، «الحواشي علي توضيح المسائل» و «رسالة في الحدود» نيز از ديگر تاليفات چاپ نشده اين روحاني اهل قلم‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط