سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
آرامگاه وحشي بافقی، هست یا نیست؟

وحشي بافقي از بزرگترين شاعران تاريخ استان يزد است؛ اما نه آرامگاهي دارد و نه نشانه‌اي براي گرامي‌داشت. قبر اين شاعر بیش از چهل سال است كه زير آسفالت خيابانی در يزد مدفون شده و هيچ‌كس حتي محل دقيق آن را نمي‌داند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، ‌خيابان امام خميني(ره) يزد روي گور اين شاعر ساخته شده و محل دقيق دفن وحشي بافقي مشخص نيست.

شايد تنها نشانه‌ حضور اين شاعر، نمادي كوچك در پاركي در نزديكي اين خيابان است كه خبر مي‌دهد وحشي بافقي، گوشه‌اي از خيابان را براي آرميدن گزيده ‌است.

در اين‌باره، مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد، محمود عاليشوندي مي‌گويد: هيچ‌كس براي يافتن قبر او و ساختن نمادي براي زنده نگه‌داشتن اين ميراث معنوي و فرهنگي تلاش نمي‌كند.

وي ادامه داد: بارها در اين باره با شهرداري و سازمان‌هاي ديگر صحبت كرده‌ايم و آمادگي داريم تا آرامگاه اين شاعر را در صورت امكان و مهيا شدن شرايط فيزيكي مناسب، ‌بنا كنيم.

عاليشوندي به آرامگاه بوعلي سينا در همدان اشاره كرد كه توانسته نمادي از فرهنگ اين شهر باشد و تلاش براي گرامي‌داشت وحشي را نيز كاري بزرگ خواند.

اما همه اين حرف‌ها تنها هشداري بودند از سوي مدير اداره ارشاد اسلامي استان يزد كه البته به گفته وي بنا بر ماهيت وظيفه ‌اين اداره نمي‌تواند در راه يافتن قبر وحشي چندان قدمي بردارد.

وظيفه ماست، ولي نمي‌دانيم كجاست؟
شايد سخنان شهردار يزد، ‌سيدعلي‌اكبر ميروكيلي بتواند مسيري براي يافتن پاسخ و راه حل مناسب در اين‌باره باشد: ساخت اين خيابان به چهل پنجاه سال پيش باز مي‌گردد و هيچ كس نمي‌داند به واقع اين قبر زير خيابان است يا در پارك قرار دارد يا در جايي ديگر است.

وي ادامه داد: در صورتي كه با تجهيزات مناسبي اين قبر رديابي شود،‌ شايد بتوان راه‌حلي براي ساخت آرامگاه وي ارائه كرد.

وكيلي تصريح كرد: بايد از نظر فني و عمراني كاملا اين مساله بررسي شود. در صورتي كه اين قبر، عمق مناسب داشته باشد و نيازي به جابه‌جايي مسير خيابان نباشد،‌ امكان ساخت آرامگاه وجود دارد.

شهردار يزد همچنين تصريح كرد: اين مساله وظيفه شهرداري است و ما نيز با توجه به علاقه‌اي كه به شاعران داريم، ‌آماده اقدام در اين زمينه ایم.

وحشي بافقي كيست؟ 
مولانا شمس‌الدین یا کمال‌الدین محمد وحشی‌بافقی یکی از شاعران نامدار سده دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق چشم به جهان گشود. دوران زندگی او با پادشاهی شاه تهماسب صفوی و شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده هم‌زمان بود.

وی تحصیلات‌ مقدماتی‌ خود را در زادگاهش‌ سپری‌ کرد. وحشی‌ در جوانی‌ به‌ یزد رفت‌ و از دانشمندان‌ و سخنگویان‌ آن‌ شهر کسب‌ فیض‌ کرد و پس‌ از چند سال‌ به‌ کاشان‌ عزیمت‌ کرد و شغل‌ مکتبداری‌ را برگزید. وی‌ پس‌ از روزگاری‌ اقامت‌ در کاشان‌ و سفر به‌ بندر هرمز و هندوستان‌، در اواسط عمر به‌ یزد بازگشت‌ و تا پایان‌ عمر (سال ۹۹۱ هجری قمری) در این‌ شهر زندگی‌ کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    وحشی بافقی از بزرگان شعر شیعه است و وظیفه ما بزرگداشت این شاعر است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط