یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۹
كتاب‌های تأليفی در اولويت انتشار  قرار می‌گيرند

مسوولان انتشارات اميركبير در نشستي با خبرنگاران سياست‌هاي كاري خود را مطرح كردند و مدير بخش كودك و نوجوان اين انتشارات گفت: در سال جاري قصد داريم بيش‌تر به انتشار آثار تاليفي بپردازيم.

ايبنا نوجوان: مصطفي رحماندوست مدير بخش كتاب‌هاي شكوفه ـ واحد كودك و نوجوان انتشارات اميركبير ـ در نشست خبري اين انتشارات گفت: در سال گذشته كتاب‌هاي شكوفه 103 عنوان كتاب منتشر كرده است كه البته هم مي‌توان به آن افتخار كرد هم مي‌توان به آن طوري نگاه كرد كه اين تعداد بسيار كم است.

او افزود: طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در سال گذشته بين چهار هزار تا پنج‌هزار عنوان كتاب در كشور براي كودك و نوجوان منتشر شده است كه برخي از آن‌ها نيز كتاب‌هاي كمك‌آموزشي‌اند و جزو مطالعات كودكان و نوجوانان به‌شمار نمي‌آيند بلكه كتاب‌هايي هستند كه خانواده‌ها آن‌ها را براي تقويت بنيه‌ي درسي كودكان خود، تهيه مي‌كنند.

او ادامه داد: همچنين متوسط شمارگان كتاب در حوزه‌ي كودك و نوجوان سه هزار نسخه است كه با اين حساب در سال حدود 15 ميليون نسخه كتاب براي كودكان و نوجوانان منتشر مي‌شود. اين در شرايطي است كه در كشور بيش از 30 ميليون كودك و نوجوان داريم و اين تعداد كتاب به ازاي هر دو نفر يك نسخه است.

رحماندوست افزود: بنابراين، هرچه آمار بالاتر برود، در برابر نياز بچه‌ها هيچ است. اميدوارم امسال نيز بتوانيم در سطح قابل قبولي كار كنيم. قصد داريم در بخش تاليف بيش‌تر از ترجمه فعال باشيم.

شاعر و نويسنده‌ي حوزه‌ي كودك و نوجوان در ادامه اظهار داشت: بيش‌تر ناشران به سوي انتشار كتاب‌هاي ترجمه گرايش پيدا كرده‌اند به دليل اين‌كه هزينه‌هاي نشر كتاب‌هاي ترجمه بسيار كم‌تر است و هزينه‌ي تصويرگري نيز ندارد، بر اين اعتقادم كه شايد جذابيت‌هاي كتاب‌هاي ترجمه بتواند بچه‌ها را به سوي كتاب‌خواني جذب كند اما اين كتاب‌ها متناسب با فرهنگ ما نيست و كودكان و نوجوانان را از ادبيات بومي ما دور مي‌كند.

او يادآور شد: تلاش ما براي افزايش تعداد كتاب‌هاي منتشر شده، با هدف باليدن به افزايش فعاليت‌مان نيست؛ بلكه مي‌كوشيم تا پنج‌هزار عنوان كتاب كودك و نوجوان را بسته به بضاعت خود به پنج‌هزار و 200 عنوان برسانيم.

مدير كتاب‌هاي شكوفه ضمن بيان اين كه اين انتشارات تنها ناشر فعال در حوزه‌ي كودك و نوجوان نيست و ناشران بزرگ ديگري مانند كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و ... در اين حوزه فعاليت مي‌كنند، گفت: ما مي‌كوشيم كه در اين ميان بتوانيم جايگاه خود را پيدا كنيم. 

آقاي رحماندوست درباره‌ي فعاليت‌هاي سال گذشته‌ي اين انتشارات گفت: سال گذشته تعداد كتاب‌هاي چاپ جديد ما دو برابر شد و علاوه بر آن 60 عنوان نيز بازچاپي داشتيم.

در اين نشست، علاوه بر رحماندوست احمد نثاري، رييس انتشارات اميركبير، همراه با سعيد كرمي، معاون علمي ـ فرهنگي و محمد دهدشتي مشاور فرهنگي اين موسسه حضور داشتند و درباره‌ي فعاليت‌هاي اين انتشارات در بخش بزرگ‌سال صحبت كردند.

اين نشست عصر امروز يك‌شنبه(هشتم خردادماه) در فروشگاه مركزي انتشارات اميركبير برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها