شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
قدرت نرم و جلوه‌هاي جديد تاثيرگذاري فرهنگي

قدرت نرم و مقوله غلبه فرهنگي در مواجهه فرهنگ‌ها و نظام‌هاي حكومتي، موضوع جنگ‌هاي كنوني است، مساله‌اي جالب توجه كه زمينه‌هاي گذر از چاپ سوم را براي كتاب «قدرت نرم و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران» در مدت كوتاهي پديد آورده است.\

دكتر رضا خراساني، از جمله پديدآورندگان اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين كتاب با نظارت حسين پوراحمدي و گروهي از پژوهشگران حوزه سياست تاليف شده است، اظهار داشت: اين اثر سال 89 نخستين چاپ خود را تجربه كرد و كمتر از چند ماه از چاپ سوم گذشت.

وي توجه به مفهوم اصلي قدرت نرم و بررسي نظريات گوناگوني كه درباره وجهه داخلي و بين‌المللي آن وجود دارد را موضوع اصلي اين نوشتار برشمرد و گفت: با توجه به اين كه اين كتاب راه‌كارهايي را در سطح سياست‌گذاري‌هاي بين‌المللي عنوان مي‌كند، علاوه بر پژوهشگران حوزه روابط بين‌الملل، همچنين برخي نهادها و مراكزي مانند وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز مي‌توانند تا حد زيادي از مباحث آن استفاده كنند.

دكتراي علوم سياسي با اشاره به اين كه مقوله جنگ و قدرت نرم امروزه يكي از مباحث مهم دنيا براي مقابله كشورهاي ناهم‌سو با يكديگر است، عنوان داشت: با توجه به تحولات جديد منطقه، جايگاه قدرت نرم ايران كه توانسته است در عرصه بين‌الملل نقش‌آفريني كند و با استفاده از قدرت فرهنگي خود در اذهان برخي از ملت‌ها اثرگذار باشد، آگاهي از ابعاد و وجوه گوناگون قدرت نرم و توانمندي‌هاي آن نيز اهميت پيدا كرده است.

كتاب «قدرت نرم و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» با پژوهش‌ رضا خراساني، سيدمحسن طباطبايي‌فر، غلامرضا ضابط‌پور، علي‌پور و حسين پوراحمدي و همكاري پژوهشكده باقرالعلوم(ع) قم از سوي موسسه بوستان كتاب در 664 صفحه و بهاي 120 هزار ريال منتشر شده است. چاپ چهارم اين كتاب نيز در دست انتشار قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها