شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
درك ذات واقعي جنگ در قالب دوربين عكاس دفاع‌مقدس

سعيد صادقي، عكاس دوران دفاع مقدس گفت: دهه 60، دوران نسل وفادار و با صداقتي است كه به رغم در دست نداشتن اسلحه، با ابزار دوربين خود در مقابل تجاوز دشمن ايستادگي و ذات واقعي جنگ را با قاب دوربين خود درك كردند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، پنجمین و آخرین نشست انجمن عکاسان انقلاب و دفاع‌‌مقدس با عنوان "بررسي عكاسي جنگ"، عصر جمعه (23 ارديبهشت 90)، با سخنراني سعيد صادقي، عكاس دفاع مقدس، در غرفه اين ناشر در بيست‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، برگزار شد.

سعيد صادقي در ابتداي سخنانش با اشاره به ماهيت تقابلي عكاسي جنگ با كينه و نفرت نسبت به دشمن متجاوز، اظهار داشت: تلفيق عشق و انگيزه كساني كه در خاكريزهاي جبهه‌هاي جنگ تحميلي ايستادگي كردند، ذات عكاسي دفاع مقدس را شامل مي‌شود.

وي با اشاره به اهميت دفاع مردمي در طول جنگ 8 ساله، خاطرنشان كرد: دهه 60، دوران نسل وفادار و با صداقتي است كه به رغم در دست نداشتن اسلحه، با ابزار دوربين خود در مقابل تجاوز دشمن ايستادگي و ذات واقعي جنگ را با قاب دوربين خود درك كردند.

اين عكاس دوران دفاع مقدس، با تاكيد به كار عكاسان جنگ به عنوان چشم قدرت و صاحبان تسليحات نظامي، تصريح كرد: سايت‌هاي خبري جهاني، كساني را (عكاسان خبري خارجي) به عنوان عكاس جنگ عراق عليه ايران معرفي مي‌كردند كه با فاصله‌اي بسيار دور از خاكريزها به عكاسي مي‌پرداختند. در حالي كه عكاسان دفاع مقدس، دوشادوش رزمندگان در سنگرها به سر مي‌بردند.

صادقي ادامه داد: متاسفانه جامعه فرهنگي كشور هنوز به حقيقت عكاسي جنگ تحميلي عراق عليه ايران نزديك نشده است. به طوري كه در اغلب مجامع عمومي و در بين نسل جوان تصور صحيحي از عكاسان دوران دفاع مقدس وجود ندارد.

وي با اشاره به شليك دوربين عكاسان جنگ تحميلي به عنوان كاري دفاعي در ثبت لحظه‌ها جنگ، اظهار داشت: دفاع اعتقادي مردم ايران بود كه پيوند ملي را ايجاد كرد.

سعيد صادقي درباره عكس‌هاي سياه و سفيد دوران دفاع مقدس، گفت: سرعت عمل در عكاسي حرف اول را مي‌زد تا فضاي داخل جنگ و ارتباط پشت جبهه به جامعه انتقال پيدا كند. در واقع همين تصاوير براي خانواده‌ها و كساني كه به جبهه‌هاي جنگ مي‌آمدند، بُعد تشويقي داشتند.

انجمن عكاسان دفاع مقدس نيز سال‌هاست، تصاوير مرتبط با دوران جنگ تحميلي كه توسط عكاسان دوران دفاع مقدس ثبت شده را در قالب كتاب منتشر مي‌كند.

بيست‌وچهارمين نمايشگاه بين‌الملي كتاب تهران، امروز شنبه (24 ارديبهشت 90) به كار خود پايان مي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها