جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۴
میراث دیجیتال را مهربانانه محافظت کنیم

فريبرز خسروي در نشست «كنسرسيوم محتواي ملي» كه عصر امروز جمعه (23 ارديبهشت) در سرای كارنامه نشر سراي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران برپا شد، با اشاره به توليدات وسيع ديجيتال در سطح كشور، به ناپايا بودن حوزه ديجيتال اشاره كرد و گفت: تأكيد يونسكو اين است كه ما با ميراث ديجيتال برخورد مهربانانه داشته باشيم./

خبرگزاری کتاب ايران (ايبنا) ـ به گزارش ستاد خبری سراهای اهل قلم نمايشگاه کتاب تهران، نشست «كنسرسيوم محتواي ملي»(تلاشي در جهت گسترش و تسهيل دسترسي به محتواي ملي) با حضور عليرضا طالب‌‌پور، مديرعامل موسسه فرهنگي تبيان، فاطمه فهم‌نيا، ریيس كتابخانه مركزي دانشگاه تهران، فريبرز خسروي، عضو هيأت علمي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و كينوش عمادي، دبير كنسرسيوم ملي تأمين محتوا، در سالن كارنامه نشر سراي اهل قلم بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد.

در اين نشست ابتدا خسروي با اشاره به اهميت حفظ منابع و توليدات ديجيتال گفت: اگر از توليدات ديجيتال مواظبت نشود، از بين مي‌روند. باتوجه به اینکه این تولیدات براي بسياري از رشته‌ها منابع دست اول به حساب مي‌آيند، منجر شد كه طرحي را با حافظه ملي ديجيتال به محل بحث و تأسيس بگذاريم.

طالب‌پور نيز در بخش ديگري از اين برنامه گفت: بحث «حمد» طرح خوبي بود كه در سال 85 و 86 در كتابخانه ملي مطرح شد و ما آن را با همراهي مسوولان كتابخانه جلو برديم. تا به حال جلسات بسياري درباره عملكرد كنسرسيوم برپا شده و در همه آن‌ها بر استمرار و جديت تأكيد بوده است. تا به حال از 11 موسسه 8 موسسه به ما پيوسته اند.

فاطمه فهم‌نيا نيز در ابتدا درباره اهميت كنسرسيوم توضيح داد و گفت: كنسرسيوم از بحث‌هایي است كه به تارگی در دنيا مطرح شده و ما تا به حال كنسرسيوم محتوايي در ايران نداشتيم. در حالی که امروز عزم‌هايي نيز براي اين مسأله و پوشش ابعاد مختلف آن جزم شده اند.

عمادي نيز با نمايش نرم‌افزاري بخش‌هاي مختلف يك پورتال كنسرسيوم، توضيحات عمومي را در نحوه كار آن بيان كرد و در بخش ديگري از اين برنامه گفت: ما به جاي آنكه نگران منابع ديجيتال باشيم، در حال حاضر نگران آن هستيم كه چگونه اين منابع را در اختيار كاربران قرار دهيم.

سپس خسروي نيز با اشاره به دغدغه‌هاي عمومي منابع و توليدات ديجيتال در سطح ملي، گفت: دغدغه‌هايي كه درباره توليدات ديجيتال در سطح ملي مطرح شده، همچنان به قوت خود باقي اند و اگر نهادي به اين بپردازد كار مقدسي انجام داده؛ چرا كه اين حوزه فقط كتابخانه‌ها را در بر نمي‌گيرد.

طالب‌پور نيز سخنانش را اين‌گونه تكميل كرد و گفت: كنسرسيوم كار وسيع تبليغاتي را مي‌طلبد و موسسه «تبيان» امسال حدود 2  ميليارد ريال براي آن بودجه در نظر گرفته است كه بخش قابل توجه اين بودجه به حمايت پايان‌نامه‌هاي دانشجويي اختصاص داده شده است؛ چرا كه ما بايد يك كار دقيق تحقيقاتي انجام دهيم.
 
وی تصریح کرد: اميدوارم با توان موسسه دولتي و جديت موسسات خصوصي مديريت بهتري را در اين عرصه داشته باشيم. البته يكي از روش‌هاي خوب براي ديجيتال‌شدن اين است كه به نياز مخاطب‌ توجه داشته باشيم.

فهم‌نيا نيز در بخشي از سخنانش گفت: تا مباني همكاري را درست تعريف نكنيم، حدود امكانات ما به خوبي تعريف نمي‌شود .در حال حاضر به همت موسسه تبيان بحث فهرست مندرجات راه‌اندازي شده است.

طالب‌پور نيز در پايان تصريح كرد: هيچ موسسه‌اي نمي‌تواند ادعا كند كه ما همه محتواها را داريم. اميدوارم به كمك فناوري،‌ تجربه و نيروهاي مختلف علاقمند و با احترام به پيشكسوتان و استقبال از جوانان،  مباحث كنسرسيوم محتواي ملي با موفقيت پيش برود.

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 24 ارديبهشت‌ماه سال جاري در مصلاي امام‌خميني (ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها