سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶
نمایش ساکت کتابخانه سفارت ژاپن در نمایشگاه

سفارت ژاپن با انبوهی از کتاب‌هایی با موضوعات متنوع‌، مجله تخصصی «اخبار کتاب ژاپن» و بروشورهای معرفی این کشور در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت كرده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، غرفه سفارت ژاپن طراحی منحصر به فردی دارد که با رنگهای قرمز و سفید و نشان مخصوص پرچم این کشور تزیین شده است. برای ورود به این غرفه درواقع باید وارد پرچم، و به طور نمادین وارد کشور ژاپن شد. داخل غرفه هم سکوت و نظم خاصی حکمفرماست. همچنین تابلویی در ورودی غرفه نصب شده که از همدردی بازدیدکنندگان با زلزله‌زدگان کشور ژاپن سپاسگزاری می‌کند.
 
تمامي کتاب‌های ارایه شده در این غرفه صرفا براي معرفی به بازدیدکنندگانند و کتابی به فروش نمی‌رسد، البته مجلات و بروشورها رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. 

به گفته آقای ملکی، نماینده سفارت ژاپن در نمایشگاه کتاب، در سال‌های گذشته امکان سفارش کتاب در غرفه سفارت وجود داشت ولی درخواست‌کنندگان سفارش‌های خود را پیگیری نمی‌کردند و از آنجا که کتاب در ژاپن محصول گرانی است، امسال سفارت از قبول سفارش کتاب خودداری کرده است. 

وی افزود: البته این امکان وجود دارد که علاقه‌مندان، رایگان عضو کتابخانه بزرگ سفارت شوند و هر کتاب را به مدت دو هفته امانت بگيرند. 

در کنار مجموعه بروشورهای فارسی «دانستنی‌هایی درباره ژاپن» که هر يك در چهار صفحه به معرفی ادبیات، اقتصاد، وسایل ارتباط جمعی و دیگر مظاهر زندگی ژاپنی می‌پردازند، فصلنامه انگلیسی «اخبار کتاب ژاپن» (Japanese Book News) جلوه پررنگ تری دارد. آخرین شماره این مجله (بهار 2011) به معرفی بازار کتاب الکترونیک (E-bbok) ژاپن و آخرین عناوین چاپ شده در گون ها و موضوعات مختلف می پردازد. 

کتاب‌های این غرفه با درنظر گرفتن بازار مقصد، بیشتر به زبان انگلیسی و اکثرا چاپ دو سه سال اخیرند. در قفسه «ورزش»، کتاب‌هایی درباره «شطرنج ژاپنی»، «کندو» (Kendo)، «کمربند مشکی کاراته» و «هنرِ کشیدن شمشیر» (IAI The Art of Drawing the Sword) به چشم می‌خورند. همچنین کتاب‌هایی درباره آشپزی ژاپنی، کتاب‌های مصور کودک به زبان انگلیسی و ژاپنی، تاریخ و اقتصاد ژاپن، معماری، باغ ژاپنی، مناظر ژاپن، تکنولوژی، اوریگامی و هنر نمایش کابوکی در قفسه‌بندی موضوعی این غرفه حاضرند. 

«مانگا» نیز که نوعی کتاب مصور  ژاپنی است، فضای مستقلی در این کتابخانه دارد. مشخصه بارز مانگا، شخصیت‌های کارتونی آن هستند که اغلب دارای ویژگی‌های متمایز مثل اغراق بیش از حد در اندام‌های بدن، چشم‌های بزرگ ‌همراه دهان و بینی کوچک اند. کتاب مصور «کاپیتان سوباسا» شخصیت آشنای سریال کارتونی «فوتبالیست‌ها» در این قفسه قرار دارد. 

کتاب‌هایی درباره یادگیری زبان ژاپنی و آخرین انتشارات ادبی ژاپن نیز در این نمایشگاه مخاطبان خود را دارند. در این قسمت کتاب‌های «صد شعر ژاپنی قدیمی»، «چهل و هفت قصه رونین»، «دمپایی شیشه‌ای» اثر شوتارو یاسوکا، «آواز سپیدموی» نوشته فورویی یوشی‌کیچی و رمان «فریاد خاموش» کنزابورو اوئه، نمایش صامت فرهنگ و اندیشه ژاپن را تکمیل می‌کنند. 

ملکی کیفیت بازدید از غرفه ژاپن را در مقایسه با سال‌های گذشته، با توجه به فروشي نبودن کتاب‌ها و غیاب دانشجویان ژاپنی که از جذابیت‌های بصری این غرفه به حساب می‌آیند، متوسط اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها