یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۷
نگاهي به فيلمنامه‌هاي اقتباسي سيدني لومت

كارگردان و فيلمنامه‌نويس آمريكايي «بعد از ظهر سگي» و «12 مرد خبيث» شب گذشته در سن 86 سالگي درگذشت._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از نيويورك تايمز، برنده اسكار كارگرداني فيلم «بعد از ظهر سگي» با بازي آل پاچينو، شب گذشته در سن 86 سالگي بر اثر سرطان غدد لنفاوي در منهتن نيويورك درگذشت.
 
لومت متولد 25 ژوئن 1924 در نيويورك بود كه در دوران خود «سير طولاني روز در شب»، ركود فراگير اقتصادي آمريكا، جنگ جهاني دوم و زندگي با بزرگاني چون آرتور ميلر را از نزديك تجربه كرده بود. 

كارگردان سينماي هاليوود كه زندگي هنري‌اش را با بازيگري در تئاترهاي برادوي آغاز كرده بود، نويسنده چندين فيلمنامه‌ اقتباسي از آثار يوجين اونيل، آرتور ميلر و تنسي ويليامز بود. فيلم «سير طولاني روز در شب» لومت كه در سال 1962 بر اساس نمايشنامه اوجين اونيل با بازي كاترين هپبورن و راف ريچاردسون بر پرده سينما رفت، در همان سال نامزد بهترين فيلم در جشنواره كن شد.
 
فيلم «بعد از ظهر سگي» در كنار ساخته‌هايي چون «12 مرد خبيث» با بازي هنري فوندا، «شبكه» با بازي پيتر فينچ و في داناوي و «محاكمه» با بازي پل نيومن از برجسته‌ترين آثار لومت هستند كه با تاكيد بر موضوع‌هايي چون نابرابري و بي‌عدالتي، فضاي سياسي و اجتماعي نيويورك دهه‌هاي 60 و 70 ميلادي را به تصوير مي‌كشند.
 
«قتل در اورينت اكسپرس» يكي ديگر از ساخته‌هاي سينمايي محبوب سيدني لومت با بازي شان كانري و اينگريد برگمن، بر اساس يكي از آثار جنايي آگاتا كريستي، نويسنده انگليسي رمان‌هاي جنايي ساخته شد.
 
سيدني لومت همچنين در اروپا توانست برنده خرس طلاي بهترين فيلم جشنواره برلين براي فيلم «12 مرد خبيث» شود و در زادگاهش برنده جايزه بهترين فيلم حلقه منتقدان نيويورك براي فيلم «شاهزاده شهر» را دريافت كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها