یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶
موسسه پژوهشي كودكان دنيا نامزد ايراني جايزه آستريد ليندگرن 2012

شوراي كتاب كودك، بخش ترويج موسسه پژوهشي کودکان دنيا را نامزد دريافت جايزه يادبود آستريد ليندگرن 2012 كرده است. اين جايزه 5 ميليون كرون (500 هزار يورو) ارزش دارد و گران‌ترين جايزه ادبيات كودك جهان است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) موسسه پژوهشي كودكان دنيا سازماني مستقل، تخصصي و پژوهشي است که از سال 1373 با هدف کمک به گسترش برنامه‌هاي مراقبت براي رشد و تکامل کودکان خردسال در ايران فعاليت مي‌کند.

آستريد ليندگرن نويسنده فقيد كودكان و نوجوانان كه جايزه 5 ميليون كروني (500 هزار يورو) براي يادبود وي به تصويرگر، نويسنده يا موسسه فعال در حوزه كودك اهدا مي‌شود.

چندي پيش شان تن نويسنده و تصويرگر استراليايي به عنوان برگزيده آستريد ليندگرن 2011 معرفي شد اما در سال 2009 بنياد تامر از كشور فلسطین اين جايزه را برد. 

موسسه پژوهشي كودكان دنيا به کوشش گروهي از متخصصان تعليم و تربيت، دانشگاهيان، پژوهشگران، مربيان و مديران مراکز آموزشي کودکان خردسال تاسيس شده و از زمان تاسيس تاکنون طرح‌ها و برنامه‌هاي متعددي را در سطح ايران با مشارکت سازمان‌هاي دولتي، غيردولتي و بين‌المللي انجام داده است.

اين موسسه به دليل ترويج تفکر ضرورت حمايت همه جانبه از کودکان خردسال، از سوي بنياد ترويج علم برنده جايزه ويژه ترويج علم در سال 1380 شد.

آسترید لیندگرن نويسنده كودكان و نوجوانان جهان در سال ۲۰۰۲ و در سن ۹۴ سالگی درگذشت و دولت سوئد بعد از مرگ وی و برای گرامیداشت خاطره او «جایزه یادبود آسترید لیندگرن» را بنیاد نهاده است.

برگزيده اين جايزه هر سال در حاشيه نمايشگاه كتاب بولونيا معرفي مي‌شود، اما مراسم اهداي آن به طور ويژه با حضور ملكه سوئد چند ماه پس از معرفي برگزيده آن انجام مي‌شود. 

افسانه شعبان‌نژاد، نویسنده و شاعر، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده، ابوالفضل همتي آهویی تصویرگر، شباویز (ناشر)، محمدرضا بايرامي و ... نامزدهايي بوده‌اند كه در دوره‌هاي گذشته براي دريافت اين جايزه از سوي نهادهاي ايراني كانديدا شده‌ بودند. 

از ايران سه نهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان امتیاز انتخاب نماينده ايراني ليندگرن را دارند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    درود بر شما.میخواستم از مدیریت محترم موسسه وهمه کسانی که صمیمانه برای این موسسه زحمت میکشن تشکر کنم وخیلی خوشحالم که چنین موسسه ای در کشور ما فعالیت میکند دستان پر مهرتان را بوسه میزنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط