دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
جست‌وجوی فرهنگ اسلامی در «زندگی روزمره جهان اسلامی در سده‌های میانه»

مؤسسه انتشارات نگاه کتاب «زندگی روزمره جهان اسلامی در سده‌های میانه» نوشته جیمز لینزی ترجمه سعید درودی در واقع، نوعی معرفی‌نامه، جهان اسلامی است و معرفی‌کنندگانش هم افرادی‌اند که در آن جامعه می‌زیستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مؤسسه انتشارات نگاه کتاب «زندگی روزمره جهان اسلامی در سده‌های میانه» نوشته جیمز لینزی با ترجمه سعید درودی را به چاپ رساند. 

این کتاب، در واقع، نوعی معرفی‌نامه، جهان اسلامی است و معرفی‌کنندگانش هم افرادی‌ هستند که در آن جامعه می‌زیستند. درباره بحث پیشرو، بخش اعظم آنچه «فرهنگ و تمدن بشری» خوانده می‌شود در جهان اسلامی رو به رونق و شکوفایی گذاشت در بسیاری از زمینه‌ها از جمله زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، جامعه مدنی و فعالیت‌های فکری و علمی) پیشرفت‌های چشمگیری به وقوع پیوست و معرفی‌کنندگان می‌کوشیدند پیشرفت‌های مذکور را، از دیدگاه خویش، تجزیه و تحلیل کنند و به معاصرانشان بشناسانند.

فصل‌های کتاب عبارتند از: «نکات عمده تاریخ‌نگاری»، «جزیره‌العرب»، «جنگ و سیاست»، «شهرها»، «شعایر و عبادات» و «مطالب جالب و سرگرم‌کننده».

در بررسی زندگی روزمره مسلمانان سده‌های میانه منابعی به قلم نویسندگان مسلمان در دست است، ولی در نگارش کتاب پیش رو این بازه زمانی از دید نویسنده‌‌ای آمریکایی بررسی شده است که شاید برای مسلمان و غیرمسلمانان دوره معاصر جالب باشد. نویسنده در سراسر کتاب کوشیده وقایع و مباحث دینی و فرهنگی جامعه را در ظرف زمانی همان دوره ببیند و بررسی کند و همین نشان از دید درست و علمی نویسنده دارد.

بازه زمانی بررسی شده در این کتاب از ظهور اسلام در سده هفتم میلادی تا سال ۱۳۰۰ میلادی (یعنی تقریبا هفت قرن) را شامل می‌شود. در طول این هفتصد سال قلمرو حکومت اسلامی در غرب تا اسپانیا و شمال آفریقا و در شرق تا آسیای مرکزی و شبه قاره هند گسترش یافت.

مؤسسه انتشارات نگاه کتاب «زندگی روزمره جهان اسلامی در سده‌های میانه» نوشته جیمز لینزی ترجمه سعید درودی را در 504 صفحه به بهای 310 هزار تومان به چاپ رساند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها