یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در اراک برگزار شد

مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در فرهنگسرای شهراراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دراراک، مراسم روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی عصر روز شنبه 30 اردیبهشت ماه در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد.

در این مراسم حامد رفعت جو، معاون پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جلال خالقی مصصح شاهنامه فروسی گفت: فردوسی بر اساس گفتار خود 30 سال عمر خویش را صرف سرودن شاهنامه کرد و جلال خالقی مطلق 50 سال از زندگی خویش را صرف تحقیق و پژوهش در شاهنامه  و منقح کردن  شاهنامه کرد و آن را در هشت دفتر میان سالهای 1366 تا 1386 منتشر کرد.

عبدالمجید یوسفی نکو، دیگر سخنران مراسم در خصوص روایت‌های پهلوانی شاهنامه گفت: طومارهای نقالی ماخذ اصلی نقالان برای داستان گویی آنها به شمارمی‌آید و حدود داستانی این متون غالبا از آغاز کار گیومرث تا پایان شهریاری بهمن بوده و آبشخور آن شاهنامه فردوسی، کتاب‌های تاریخی و ملی، خوانده‌ها و دانسته‌ها و شنیده‌های نقالان بزرگ و طومارهای نقالان پیشین بوده‌اند.

وی روایت‌های شاهنامه را دارای اصالت دانست و اولین آن را اشتراک دنیای پیشدادیان و سیستانیان بیان کردو داستان رستم و تهیمنه و اختلاف نسب مادران سلم و تور و ایرج بر اساس طومار بدرالتواریخ وموارد دیگری برشمرد و افزود: چون پاره‌ای از منابع مثل شاهنامه مسعودی، شاهنامه پیروزان و بخشی از روایت‌های اوستا از بین رفته چه بسا بسیاری از این روایت‌ها در این کتاب‌ها بوده که به آنها دسترسی نداریم.

دیگر سخنران این مراسم جواد میرمهدیان، در خصوص امانتداری فردوسی در نقل داستان‌ها از منابع اصلی به سخنرانی پرداخت و به نقل از کتاب زندگی نامه تحلیلی فردوسی و کتاب ذبیح الله صفا نمونه‌هایی را بیان و به داستان بلند کاموس اشاره کرد و گفت: داستان کاموس  3000 بیت دارد و خود  فردوسی در پایان داستان می گوید: سر آوردم اين رزم كاموس نيز      درازسـت و كم نيست زو يك پـشيز  
گر از داستان يك سخـن كـم بدي      روان مرا جاي ماتـم بدي     

میر مهدیان به نقل ازمرحوم ذبیح الله صفا گفت: فردوسی درمنابع اصلی روایت‌ها دخالت نمی‌کند ولی آراستن صحنه های بزم و رزم را فردوسی خود در داستان‌هایش آورده است.

در این مراسم مینا میرمهردیان و مهرسانا اخوان به اجرای نقالی پرداختند و با استقبال و تشویق حاضران مواجه شدند.
درحاشیه این مراسم از اپلیکیشن واقعیت مجازی شاهنامه فردوسی توسط دانشجویان دانشگاه اراک رونمایی شد.

این اپلیکیشن شاهنامه را خوانش و داستانها را به صورت انیمیشن نشان می دهد. این مراسم به همت بنیاد اراک شناسی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اراک، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اراک و گروه علمی مینا و موسسه فرهنگی صبا برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها