دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
کتاب «کاظم مدیرشانه‌چی» استاد فقید دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شد

کتاب «کاظم مدیرشانه‌چی» از سلسله کتاب‌های «شخصیت‌های مانا» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، این کتاب که به یکی از مفاخر و استادان سرشناس دانشگاه فردوسی مشهد اختصاص دارد، به قلم محمدرضا مروارید به رشته تحریر درآمده و در 128 صفحه در قطع رقعی به چاپ رسیده است. 

مرحوم کاظم مدیر شانه‌چی سال ۱۳۰۶، در مشهد متولد شد و از علمای عرصه حدیث و روایت و از پژوهشگران و اندیشمندان ایرانی است. او دروس مقدماتی و ادبی حوزه را از علمایی چون ادیب نیشابوری، ادیب هروی و مدرس یزدی فرا گرفت. وی از بنیان‌گذاران دانشکده الهیات دانشگاه مشهد بود و سال ۱۳۸۱ درگذشت.

کتاب «کاظم مدیرشانه‌چی» با یادداشت گروه پژوهشی مانا آغاز شده که در آن به فلسفه، هدف و شیوه گزینش و انجام پژوهش درباره شخصیت‌های ماندگارِ کشور اشاره شده است. محتوای اصلی اثر با ارائه سال‌شمار زندگی استاد کاظم مدیرشانه‌چی آغاز و پس از آن معرفی و شرح زندگی و آثار و خدمات علمی استاد کاظم مدیرشانه‌چی در پنج بخش، شامل مقدمه، معرفی و نقد منابع، دو فصل و فهرست آثار استاد مدیرشانه‌چی ارائه شده است. 

فصل اول با عنوان «از ولادت تا فقاهت» بخش اعظم کتاب را تشکیل می‌دهد و در آن پس از اشاره‌ای به زمان و مکان تولد استاد مدیرشانه‌چی و اصالت خانوادگی و شغل پدری‌ ایشان، به زندگی او در دوران تحصیل، تدریس و آموزش و پژوهش در حوزه و دانشگاه مشهد، پیش از انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. 

در فصل دوم با عنوان «فعالیت‌های علمی پس از انقلاب» در ابتدا ضمن اشاره به ادامه همکاری‌های علمی، آموزشی و اجرایی او در دانشگاه فردوسی مشهد، از همکاری‌های ‌علمی - پژوهشی او با آستان قدس رضوی یاد شده و در پایانِ این فصل به برخی از سجایای اخلاقِ علمی و حُسن‌ِسلوک او اشاره شده است.  

فهرست منابع و ماخذ و سپس اسناد و تصاویری  از استاد مدیرشانه‌چی، بخش پایانی این اثر را تشکیل داده‌اند.

در بخش معرفی و نقد منابع اشاره شده، مصاحبه‌های مختلفی که با استاد شانه‎چی از سوی چند مجله انجام و منتشر شده، پایه و مبنای معرفی خدمات علمی و فرهنگی استاد شانه‌چی در این کتاب بوده است. به‌علاوه، اطلاعات دیگری نیز در این باره در چند اثر دیگر به منظور بزرگداشت و معرفی او به‌عنوان یکی از مفاخر و مشاهیرکشور به چاپ رسیده بوده که نویسنده از آن‌ها در تدوین و تالیف کتاب بهره برده است؛ علاوه‌براین نویسنده برای دریافت انگیزه و دغدغه‌های علمی استاد شانه‌چی برخی از آثار مکتوب او را نیز به دقت بررسی کرده و از رهیافت خود در معرفی استاد، بهره گرفته است.

به‌طور کلی این اثر شخصیت علمی این استاد برجسته دانشگاه فردوسی مشهد را  به‌خوبی آشکار ساخته و خدمات ارزنده آموزشی و میزان تاثیرگذاری ایشان را در عرصه‌های فرهنگی  و دینی جامعه بازگو کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها