سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
هر آنچه از سولفات آلومینیوم باید بدانید

سولفات آلومینیوم ماده شیمیایی سفید رنگی است که موارد کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و در صنایع متعددی از جمله مراحل کاغذسازی و صنایع سلولزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ادامه برخی از این کاربردها را شرح می‌دهیم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سولفات آلومینیوم ماده شیمیایی سفید رنگی است که موارد کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد و در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سولفات آلومینیوم، آلوم، زاج و زاج سفید از جمله عناوین دیگری هستند که این ماده را با آن ها می شناسند.

مهم‌ترین ترکیب آلومینیوم در جهان، اکسید آلومینیوم است. بعد از آن در جایگاه دوم، سولفات آلومینیوم قرار دارد. این ماده به صورت جامد، مایع و پودری ارائه می شود. قدرت جذب آب و منعقدکنندگی بالای آلوم، آن را به یک حذف کننده قوی ترکیبات تبدیل کرده است.

خواص سولفات آلومینیوم
این ماده قدرت جذب آب بسیار بالایی دارد و به همین علت در لیست مواد شیمیایی منعقدکننده، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. با جذب آب توسط این ماده، محیط انجام واکنش اسیدی شده و  ممکن است PH آن حتی به 2 نیز برسد.

آلوم در هوا پایدار است و قابلیت انحلال پذیری بالایی در آب دارد. در عوض، در الکل و محلول های آن بسیار کم حل می شود؛ به نحوی که می توان آن را تقریبا نامحلول در الکل دانست. این ماده غیر فرار بوده و هیچ گونه بوی خاصی ندارد. طعم آن نیز شیرین و تند و تیز است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید این اسید قوی قابل سوختن است اما اشتعال‌پذیر نیست!

نکته قابل توجه در رابطه با سولفات آلومینیوم این است که قابلیت ترکیب با سایر مواد را دارا بوده و می تواند نمک های متنوعی را تشکیل دهد. این مواد به دست آمده از واکنش های مختلف می توانند در صنایع متعددی مورد استفاده قرار گرفته و موارد کاربرد سولفات آلومینیوم را گسترش دهند.

کاربردهای سولفات آلومینیوم
اغلب موارد استفاده از این ماده در نتیجه خاصیت منعقدکنندگی آن ایجاد شده است. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تصفیه آب و فاضلاب و پساب صنعتی
تصفیه آب شرب
در مراحل کاغذسازی و صنایع سلولزی
تولید کود برای کشاورزی
در تولید جوش شیرین
رنگرزی و صنعت نساجی
ساخت و ساز
تولید محصولات آرایشی و بهداشتی
در صنایع غذایی
برای تسکین درد در داروسازی
برای انعقاد خون در پزشکی
چربی بری و بو زدایی
تولید گلیسیرین
برای رنگ آمیزی چرم خالص
به عنوان ماده افزودنی در تولید چسب و رنگ و ...
در کپسول های اطفا حریق
در ادامه برخی از این کاربردهای ذکر شده را به اختصار خدمت شما شرح داده ایم:



کاربرد برای اطفا حریق
سولفات آلومینیوم می تواند با بی کربنات سدیم وارد واکنش شود. در نتیجه انجام این واکنش، نوعی فوم به عنوان فراورده به دست می آید که کربن دی اکسید مورد نیاز برای کنترل آتش سوزی را تامین می کند. معمولا در این فوم، تثبیت کننده ای وجود دارد که می تواند لایه ای ضخیم روی سوخت های هیدروکربنی ایجاد نموده و از این طریق عملکرد خود را به نمایش بگذارد. در واقع این لایه مسیر دسترسی سوخت به اکسیژن و گرما را مسدود کرده و از کنار هم جمع شدن رئوس مثلث آتش در کنار هم جلوگیری می کند.

کاربرد برای تصفیه آب
یکی از اصلی ترین موارد کاربرد این ماده در فرایند تصفیه آب می باشد. همان طور که پیش از این اشاره کردیم، سولفات آلومینیوم قدرت منعقدکنندگی و جذب آب بسیار بالایی دارد. این قابلیت موجب شده است تا با اضافه کردن این ماده به آب آلوده، ترکیبات اضافی آن به یکدیگر بچسبند و به صورت گلوله های متصل به هم، در کف ظرف ته نشین شوند. در نتیجه این کار، آب باقی مانده شفاف شده و عاری از هر گونه آلودگی می باشد.

در زمان انجام این کار به یاد داشته باشید که سولفات آلومینیوم یک اسید قوی است و نباید در استفاده از آن برای تصفیه آب زیاده روی کنید. در غیر ان صورت PH آب تا حد زیادی به سمت محدوده اسیدی متمایل می شود که می تواند باعث تحت تاثیر قرار گرفتن موارد استفاده از آن شود.

سولفات آلومینیوم در کاغذ سازی
خوب است بدانید که تقریبا 50 درصد از موارد کاربرد سولفات آلومینیوم، به صنایع سلولزی، کاغذسازی، کارتن سازی و تولید مقوا اختصاص دارد. باز هم در این جا از خاصیت منعقدکنندگی بالای این ماده استفاده می شود. در واقع آلوم با اضافه شدن به خمیر کاغذ، باعث به هم چسبیدن اجزا و الیاف های داخلی خمیر شده و به آن بافتی منسجم می بخشد.
به این ترتیب استحکام کاغذ بیشتر شده و در برابر عوامل خارجی آسیب زا، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.



کشاورزی و تولید کود
 همان طور که می دانید تنظیم PH خاک از جمله موارد بسیار مهمی است که باید در کشاورزی و باغبانی مورد توجه قرار بگیرد. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانید برخی از گیاهان تنها در خاک های با محدوده PH مشخصی می توانند رشد کنند و در هر خاک دیگری امکان رشد و کاشت آن ها وجود ندارد. از طرف دیگر، برخی از گیاهان هستند که با تغییر PH خاک از لحاظ ظاهری نیز تغییر می کنند. به عنوان مثال می توان به گل ادریسی یا همان هورتانسیا اشاره کرد که در خاک اسیدی و قلیایی به دو رنگ آبی و صورتی در می آید.

اضافه کردن سولفات آلومینیوم به خاک ، خاصیت اسیدی آن را افزایش داده و روی رشد گیاهان تاثیرگذار است. همچنین در تولید برخی از کودها نیز از این ماده استفاده می شود.

سولفات آلومینیوم را از کجا بخریم؟
با توجه به گستردگی موارد استفاده از مواد شیمیایی در صنایع مختلف، مجموعه های متعددی وجود دارند که این محصول را برای واحدهای تولیدی و مصرف کنندگان تامین می کنند. بدیهی است که کیفیت تمامی نمونه های ارائه شده یکسان نمی باشد. از طرف دیگر، کیفیت این ماده به طور مستقیم روی کیفیت نتیجه حاصل از انجام فرایند و خروجی آن تاثیرگذار می باشد.

بهترین راه حل برای آن که از کیفیت سولفات آلومینیوم خریداری شده اطمینان داشته باشید، خرید از مجموعه های معتبر و خوشنام است. شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان (https://www.kepsico.com/) مجموعه ای خوشنام است که از سال 1393 فعالیت خود را در حوزه تامین ملزومات مورد نیاز صنایع سلولزی آغاز کرده است. با توجه به این که برخی از مواد شیمایی نظیر سولفات آلومینیوم در صنایع متنوعی کاربرد دارند و تنها در یک حوزه خاص مورد استفاده قرار نمی گیرند، سایر واحدهای تولیدی از صنایع دیگر نیز می توانند آن را با بهترین کیفیت از این شرکت تامین کننده دریافت نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها