شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
رونمایی از دیوان مولانا صافی در فرهنگسرای نیاوران/ غزل‌هایی به زبان فارسی که بعد از صد سال کشف شد

آیین رونمایی از دیوان فارسی – ترکی مرحوم مولانا صافی، شاعر آئینی آذربایجانی با همکاری بنیاد شهریار و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از دیوان فارسی – ترکی مرحوم مولانا صافی، شاعر آئینی آذربایجانی با همکاری بنیاد شهریار و بنیاد  آفرینش‌های هنری نیاوران از ساعت ۱۸ روز جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه با حضور چهره‌های مطرح ادبی و هنری در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

مسعود جاور، مدیر بنیاد شهریار در توضیح این مراسم به ایبنا گفت: بنیاد شهریار چندین سال است که راه‌اندازی شده اما حدود چند ماه است که به صورت رسمی و جدی فعالیت می‌کند. اولین کتاب این بنیاد که «نامه آذز» نام داشت و مجموعه شعر و ترانه‌های مرحوم جواد آذر بود در اسفندماه رونمایی و وارد بازار نشر شد. این بنیاد در نظر دارد در راستای ادامه فعالیت‌های فرهنگی و ادبی خود دیوان مولانا صافی، شاعر آئینی و مطرح ترک زبان را نیز در اردیبهشت ماه سال جاری روانه بازار کند.

وی ادامه داد: مراسم رونمایی این کتاب نیز مانند کتاب قبلی از سوی انتشارات ایز و با همکاری بنیاد شهریار و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار خواهد شد و در این مراسم فرزند مرحوم مولانا صافی و شاعران مطرح کشور حضور خواهند داشت.

مدیر بنیاد شهریار در معرفی مولانا صافی اظهار کرد: مولانا صافی یکی از بزرگ‌ترین شاعران آئینی آذربایجانی است که شعرهای ترکی او بارها از سوی انتشارات مختلف چاپ و بازنشر شده است اما متاسفانه هیچ شعری از او به زبان فارسی موجود نبود. چندی پیش با فرزند این شاعر بزرگ که در حال حاضر ۹۲ سال سن دارد دیداری داشتیم. وی گفت که مجموعه‌ای از پدرش دارد که مربوط به غزلیات فارسی اوست.

وی ادامه داد: پس از اینکه ما این مجموعه را مطالعه کردیم، متوجه شدیم که شعرهای فارسی مرحوم صافی نیز بسیار قدرتمند و خوب است. ما این موضوع را با فرزند مرحوم صافی درمیان گذاشتیم و او حق چاپ این اشعار را به بنیاد شهریار واگذار کرد. بعد از واگذاری این اشعار به بنیاد، تصمیم گرفتیم که این دیوان را از سوی انتشارات ایز منتشر کنیم.

جاور در توضیح دیوان مولانا صافی گفت: این دیوان در دو جلد منتشر خواهد شد که در جلد اول اشعار فارسی و در جلد دوم اشعار ترکی مرحوم صافی آورده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها