جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
«دیلتای» چگونه جهان انسانی را به فهم درمی‌آورد؟

ویلهلم دیلتای در کتاب «به فهم درآوردن جهان انسانی» که منوچهر صانعی دره‌بیدی آن را ترجمه کرده است، می‌کوشد با پرداختن به بحران‌های معرفت‌شناختی زمان خود، سهم خود را به نظریه علوم انسانی ادا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب حاضر ترجمه جلد دوم از گزیده شش جلدی مجموع آثار دیلتای محسوب می‌شود که مجلدات اول، سوم و چهارم آن نیز از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده‌اند. 

ویراستاران گزیده آثار دیلتای، عنوان این مجلد را «به فهم آوردن جهان انسانی» گذاشته‌اند و مضمون و محتوای آن روان‌شناسی ادراک است. 

دیلتای در این کتاب ضمن بررسی تاریخی عناصر شکل‌گیری مفاهیم علوم انسانی در متن طبیعی، نحوه شکل‌گیری مفاهیم را در ذهن و شیوه تدوین آن‌ها را شرح می‌دهد. 

بر اساس مطالب کتاب «دانش روان‌شناسی در فرایند این تدوین مدخلیت تام دارد و دیلتای به نحله‌های روان‌شناسی مستقل به تدوین این مفاهیم پرداخته است. این نحله‌ها دو حوزه روان‌شناسی تبیینی و توصیفی‌اند که در کتاب درباره آن‌ها توضیحاتی داده شده است.»

دیلتای در این کتاب، روانشناسی تبیینی را در بیان احوال ادراکی، نفس ناموفق می‌داند و از این رو، این مسوولیت را به عهده روان‌شناسی توصیفی گذاشته و بر توان و صلاحیت آن در شناخت ماهیت ادراک صحه نهاده است.

نوشته‌هایی که در این مجلد گردآوری شده‌اند رابطه تنگاتنگی با کوشش‌های دیلتای برای تکمیل جلد دوم مقدمه بر علوم انسانی دارند.

مقالات مندرج در این کتاب به بعضی از موضوعات پس‌زمینه‌ای مهم می‌پردازند، موضوعاتی که باید حل می‌شدند تا مقدمه تکمیل شود. دیلتای در این نوشته‌های متعلق به دهه 1890 با پرداختن به بحران‌های معرفت‌شناختی زمان خود، سهم خود را به نظریه علوم انسانی ادا می‌کند.

این کتاب شامل شش فصل با عنوان‌هایی مانند دستنویس دیلتای برای یک مقدمه، سخنرانی افتتاحیه در آکادمی پروس، زندگی و شناخت: پیش‌نویسی برای منطق شناخت و نظریه مقولات، منشأ باور ما به واقعیت جهان خارج و توجیه آن، اندیشه‌هایی برای روان‌شناسی توصیفی و تحلیلی و مساهمت‌هایی در مطالعه فردیت است. 

به زودی قرار است ترجمه جلد پنجم و ششم مجموعه آثار دیلتای از سوی مترجم کتاب به پایان رسیده و منتشر شوند. 

کتاب «به فهم درآوردن جهان انسانی» اثر ویلهلم دیلتای با ترجمه منوچهر صانعی دره‌بیدی با شمارگان 1650 نسخه، در 472 صفحه و به بهای 280 هزار ریال از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

خبرنگار: الهام عبادتی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط