پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
رویت کامل چهره ابن‌سینا

کتاب «ابن‌سیناپژوهی» به کوشش «فاطمه فنا» در تلاش است تا در حوزه‌هایی مانند منطق، فلسفه، عرفان، تعلیم و تربیت، پزشکی، موسیقی، نسخه‌شناسی و مطالعات تطبیقی، معرفی جامع و کاملی را از ابن‌سینا ارایه دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «ابن‌سیناپژوهی» به قلم گروهی از پژوهشگران حوزه‌های کتابشناسی، منطق، فلسفه، عرفان، تعلیم و تربیت، پزشکی، تاریخ علم و موسیقی در معرفی انديشه‌ها و آثار شیخ الرئیس ابوعلی‌سینا تدوین شده است.
 
این کتاب در 10 بخش با عنوان‌های شرح حال و آثار، گفت‌و‌گو، منطق، فلسفه، عرفان، تعلیم و تربیت، پزشکی، موسیقی، نسخه‌شناسی، مطالعات تطبیقی و همچنین فهرست انگلیسی مقالات، مقدمه انگلیسی و چکیده انگلیسی مقالات سامان یافته است.
 
در بخش «گفت‌وگو» دو مطلب با عناوین «رابطه و نسبت حکمت نظری و عملی در اندیشه ابن سینا» و «ابن سینا، نوآوری‌ها و نقش او در توسعه منطق» در گفت‌وگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی و ضیاء موحد آورده شده است.

در بخش سوم این کتاب که به موضوع منطق اختصاص دارد عناوینی مانند حجت قیاس و بداهت شکل اول، جستارهایی در منطق‌شناسی یا فلسفه منطق سینوی، ارسطو و ابن سینا در بوسنی و هرزگوین و دیدگاه‌های منطقی ابن‌سینا به روایت ابوالفتح محمدبن عبدالکریم شهرستانی مشاهده می‌شود.

در بخش چهارم کتاب با عنوان «فلسفه» نیز مخاطبان می‌توانند با مطالبی مانند شرح قصیده عینیه ابن‌سینا، ابن‌سینا و معاد جسمانی، کیفیت معاد از منظر ابن‌سینا و علم خدا در اندیشه ابن سینا آشنا شوند. 

در بخش پنجم تا نهم این کتاب نیز به ترتیب عناوینی مانند ابن سینا؛ تصوف و مواجهه با صوفیان، پورسینا و پرورش کودک، ابن‌سینا، ابن‌سرابیون و سید اسماعیل جرجانی، ابعاد باتفاق اول و ابن‌سینا در سفینه تبریز آورده شده‌اند.

در بخش دهم با عنوان «مطالعات تطبیقی» نیز عناوینی مانند ابن سینا و میراث او در جهان اسلام و غرب لاتینی، یکی از جوانب چرخش سینوی در کلام سنی، مفهوم مجاز از دیدگاه ابن‌سینا و ابن‌رشد، بررسی و مقایسه آرای ابن‌سینا و توماس آکوینی و مطالعه تطبیقی درباره معنای طبیعت از نظر ابن‌سینا و ابن رشد منتشر شده است.

این اثر بعد از حدود یک سال و نیم کار، از زمان اعلام فراخوان مقاله تا دریافت، هماهنگ‌سازی، ویرایش و صفحه‌آرایی، چاپ و نشر، به کوشش فاطمه فنا گردآوری و از سوی خانه کتاب روانه بازار نشر شده است.

کتاب «‌ابن‌سینا پژوهی» با شمارگان 750 نسخه، در 856 صفحه و به بهای 350 هزار ریال از سوی خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط